„Je to ostuda,“ komentoval stav vstupní brány města Alois Málek, který čekal na vlak s dalšími cestujícími. Vedle nich se válela halda odpadků, opodál roztříštěná láhev.

V této části Zlína se zastavil čas. Při příjezdu do krajského města se návštěvníci ocitnou v totalitních 80. letech 20. století. Přitom vlakové i autobusové nádraží by mělo být reprezentativní branou každého města.

„To zlínské ale děsí, hyzdí a uráží baťovské město. Podívejte se na ty odpadky,“ ukázala na nepořádek válející se kolem laviček před nonstopem Monako Květa Podešvová. Stav centra Zlína odsoudili i samotní hosté.

„Monako už by tu tak dva roky nemělo stát. Plánují tu nákupní centrum Továrna,“ ukazoval na billboard za nonstopem Lukáš Rudecký. Je na něm vidět nová podoba této části.

Domnívá se však, že žádné změny se Zlíňané nedočkají. Stejný názor má i jeho kamarádka Iveta Bémová. „Jak dlouho už to páni konšelé slibují?“ ptala se.

30 let od revoluce a žádná změna

Zchátralá nádraží i nástupiště, která spíše připomínají hrůzostrašnou dobu 2. světové války než vstup do krajského města 21. století, pamatují nesčetně slibů mnohých politických garnitur. O rekonstrukci vlakového nádraží se mluví dlouhá desetiletí.

„Na místě současné zastávky Zlín - střed vyroste po roce 2010 nový moderní objekt s podchodem, třemi nástupišti a krytými perony. Nástupiště budou zastřešená. Samozřejmě počítáme s podchodem a s novou výpravní budovou,“ sdělil již v roce 2008 hlavní inženýr zamýšlené rekonstrukce Jiří Pelc.

Bylo za vlády primátorky Ireny Ondrové, která byla první ženou města do roku 2010.

„Podoba zlínského nádraží je neakceptovatelná. Všichni se určitě shodneme na tom, že si zaslouží reprezentativnější vzhled,“ uvedl v roce 2011 tehdejší zlínský primátor Miroslav Adámek. V roce 2015 pak jeho radní slibovali, že se začne v roce 2018.

„Pro město je to zcela zásadní,“ uvedl radní Josef Novák, který měl na starosti oblast dopravy.

Korec: Začneme příští rok

I když se elektrifikace železnice z Vizovic přes Zlín do Otrokovic o dva roky odsouvá kvůli problémům s výkupy pozemků i s umístěním přejezdů, vedení města se dušuje, že stavbu nového terminálu zahájí v příštím roce.

„Zpoždění výstavby nebude mít přímý vliv na čerpání peněz od státu,“ uvedl primátor Zlína Jiří Korec.

V prostoru současného autobusového nádraží tak prý vniknou tři nové objekty: výpravní budova vlakového nádraží s parkovištěm, budova autobusového nádraží a komerční objekt. Náklady se odhadují na 900 milionů korun.