Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat do dětství: Už ve dvanácti jsem jezdil s traktorem, vzpomínal muž v muzeu

Hoštice-Heroltice /VIDEO, REPORTÁŽ/ - Psal se rok 1921, když z výrobní linky německé firmy Heinrich Lanz sjel první traktor Lanz Bulldog. Před nastartováním motoru bylo nutné letlampou rozpálit spodní část hlavy motoru. Přestože dnes už by se asi nikomu nechtělo na nahřátí asi dvacet minut čekat, najde se pořád dost jeho obdivovatelů. Svědčí o tom skupina lidí, kteří v sobotu kolem historického traktoru v areálu Muzea historických strojů v Hošticích-Herolticích postávají a těší se, až ujede prvních pár metrů.

15.4.2018 AKTUALIZOVÁNO 15.4.2018
SDÍLEJ:

V muzeu v Hošticích-Herolticích představili návštěvníkům novodobější způsob hospodaření s použitím traktorů a nářadí  i ukázku polních prací  našich předků s koňmi.Foto: Deník / Grycová Alena

Přehlídka historických traktorů je součástí akce nazvané Jarní práce v muzeu. Je vlastně takovou neplánovanou vložkou. „Chtěli jsme už dopoledne předvést ukázku polní práce našich předků na poli s koňmi, ale v pátek nás trošku zaskočilo počasí. Po silném dešti byla půda ještě vlhká, proto jsme na dopoledne museli vymyslet náhradní program. A tak jsme se rozhodli dát do pohybu traktory. Zájem z řad návštěvníků je, při návštěvě muzea vidí stroje v hale, ale kolikrát se zmíní, že by je chtěli vidět stroje v pohybu. Je to větší zážitek,“ vysvětluje správce muzea Jiří Cupák.

Lidem přibližuje, že Lanz Bulldog, kterého v muzeu vidí, pochází přibližně z roku 1930. „Konstrukce je pro někoho dokonalá, pro někoho ne, jednoznačně se však jedná o sběratelskou zvláštnost,“ vyzdvihuje Cupák.

Jak dodává, ani po nahřátí žárové hlavy dieselového dvoutaktního motoru však nebyla dřina u konce. „Poté se sundal volant s kusem hřídele, nasadil se na setrvačník klikového hřídele a jeho kývavým pohybem se traktor nastartoval,“ popisuje.

Milovníci techniky obdivují i další historické kousky z hoštického muzea. Na své zážitky vzpomíná například Jaroslav Málek z Vyškova. „Vztah k zemědělské technice mám od dětství. Moji rodiče i prarodiče byli sedláci. Nevím, jestli už jsem tak starý, ale zjistil jsem, že spoustu techniky, která je dnes v muzeu k vidění, jsem jako kluk zažil nebo s ní dokonce jezdil,“ usmívá se Málek.

Zážitky vykládá svým dětem, se kterými na akci přišel. „Třeba kombajn, který zde stojí, je od mého známého z Valašska a pamatuji si, jak se s ním mlátilo,“ přibližuje.

Nejvíc ho ovšem zaujaly traktory Zetor 25 a 15. „Na Zetoru 25 A jsem jezdil, když jsem byl ve věku mého syna. Ano, už ve dvanácti letech jsem uměl jezdit s traktorem. Zetor 15 je ještě starší, míval ho strýc, který je už třicet let mrtvý. Jsou to pro mě nostalgické vzpomínky,“ dodává muž.

Do nostalgie upadá nejeden návštěvník i u stolků, kolem kterých pobíhá Jiří Štěrba z Hoštic. Vyskládané na nich má totiž historické hračky. Jak jinak, nejvíc jich tvoří traktory a nákladní i osobní auta. „Mám tady stovky kousků, doma mám ještě tak jednou tolik,“ rozhlíží se sběratel.

Jeho vášeň před lety odstartoval trambus a buldozer, se kterými si jako malý hrával a které našel ve sběrném dvoře v Prostějově. „To bylo v květnu. Pak jsem je dlouho vozil v autě, až jsem si v listopadu řekl, že bych je mohl přes zimu spravit. Chytlo mě to a stala se z toho vášeň,“ říká Štěrba.

Dnes už hračky shání na internetu. Zajímají ho především ty z padesátých, šedesátých i sedmdesátých let. „Nejstarší je vál z padesátých let, který vyrobili bratři Sedláčkové. Pak jim ale komunisté výrobu zatrhli. Než jsem ho složil, musel jsem koupit tři, jeden neměl kolečka, druhý přední válec a třetí komín a boudu. To se stává často,“ ukazuje opravený a vyleštěný vál.

A zatímco se dospělí vrací zpět do dětství, nejmladší návštěvníci si to své vychutnávají plnými doušky. Šplhají po traktorech, pojídají cukrovou vatu anebo obdivují zvířata, které na akci představují vyškovští chovatelé.

Největší hlouček je u mláďat králíka českého strakáče. Jejich majitel je totiž dětem dovoluje pohladit i pochovat. „Králíci se mi líbí ze všeho nejvíc. Doma mám rybičku, ale ušák je lepší, protože si ho můžu chovat. Nějakého bych chtěla, ale nevím, jestli by mi ho maminka dovolila. Líbil by se mi černý,“ sní desetiletá Karolína Navrátilová, která mládě podává k pohlazení i svému čtyřletému bratrovi.

„Byli už jsme také na traktorech, i to mě bavilo. A chceme počkat i na koníky,“ plánuje dívka.

Přestože je akce zaměřená zejména na ukázky polních prací, můžou příchozí obdivovat i různé koňské povozy. „Představujeme historický kočár a bryčku, zvanou rychlička, od kočárníka Františka Komárka z Ivanovic na Hané. Ostatně tato významná ivanovická firma na výrobu kočáru by si jistě zasloužila víc pozornosti na některých příštích setkáních,“ naznačuje další plány Cupák.

Autor: Alena Grycová

15.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 17 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Pracoviště: U Kyjovky 3964/4, 695 01 Hodonín. Náplň práce: zednické práce na stavebních konstrukcích, základání staveb, zdění nosných i nenosných konstrukcí, omítka a fasády, betonáže podlah, dlažby a obklady. Požadujem: vyučení v oboru výhodou, praxe min. 1 rok v oboru. PP na dva roky.. Pracoviště: Stavební firma plus s.r.o. - provozovna, U Kyjovky, č.p. 3964, 695 01 Hodonín 1. Informace: Martina Černá, +420 734 258 679. Služby - Úklid servisu - Kunratice 18 000 Kč Do společnosti Auto Jarov do Kunratic hledáme nové kolegy/kolegyně na pozici pracovník/pracovnice úklidu. Náplní práce je zajištění čistoty autosalon, sociálního zařízení a strojové uklízení dílen. Pracuje se na směny po-pá ranní: 6.00-14.30 hod. a 1x sobota do měsíce 7.00-14.00 hod. Doprava a logistika - Skladník 24 000 Kč Skladník Náplň práce: vykládání a nakládání kamionů a kontejnerů, kompletace objednávek, komisaření, vychystání objednávek, příprava k expedici. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 15 000 Kč Zámečníci strojů Zámečníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 31.8.2017 a: 21.9.2018, Požadavky: Vrtání a běžné zámečnické práce. Výhodou je ŘP sk. C.. Pracoviště: Pemat trading s.r.o., 742 33 Jeseník nad Odrou. Informace: Vlastimil Machula, +420 733 150 551.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
3

Fabienne zasáhla Česko: popadané stromy, výpadky proudu, přerušené spoje

Marina Abramovičová a její dílo
6 5

Čech napadl v Itálii srbskou umělkyni, praštil ji jejím obrazem po hlavě

Aleš Buksa: Nikdy by mě nenapadlo, že budu podnikat v Africe

/ROZHOVOR/ Aleš Buksa, úspěšný podnikatel, symbol multilevel marketingu, který po revoluci přivedl do bývalého Československa, na odchod do důchodu nemyslí. V Ghaně nově těží vodu, kterou nazval Sky Water.

Obvinění a protiútok. Nová fakta v kauze Gabriela Koukalová

Bývalý šéftrenér biatlonistů Ondřej Rybář poprvé veřejně zpochybnil slova Gabriely Koukalové, která tvrdí, že během kariéry bojovala s poruchou příjmu potravy. „Nedokážu si představit, že by s bulimií mohl někdo vrcholově sportovat a vyhrávat závody,“ prohlásil exkluzivně pro Deník.

Z Hongkongu do Pekingu za devět hodin. Má to háček. Na nádraží platí zákony Číny

Lidé cestující mezi Hongkongem a pevninskou Čínou si budou nyní moci užívat jízdy moderním rychlovlakem, který se řítí rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Projekt za miliardy dolarů si ale vysloužil kritiku. Pomocí rychlodráhy totiž Peking může vůči bývalé britské kolonii uplatňovat svou asertivní politiku.

Loď Aquarius naložila dalších 47 migrantů, žádný přístav ji nechce

Záchranná loď Aquarius 2 nabrala ve Středozemním moři 47 migrantů plavících se na člunech ze severní Afriky. Loď původně plula pod vlajkou Gibraltaru, ten ji ale nedávno tohoto práva zbavil. Svou ji poté propůjčila Panama, tu však také bude muset po nátlaku italské vlády stáhnout. Plavidlo nyní nemá kde zakotvit.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT