Největší výluka v historii města čeká v létě na Brňany. Kvůli opravě Pražského viaduktu a tratě mezi Hlavním nádražím a Židenicemi místem neprojedou vlaky. Železničáři odhadují dobu oprav na sto dní. „Dojíždím každý den z Tišnova a práci mám hned naproti nádraží. Cesta se mi nejspíš protáhne jen asi o čtvrt hodiny, ale budu si muset nechávat i časovou rezervu. Radši bych ráno spala, než běhala po městě,“ vysvětlila Jana Červená.
Místo jednoho nádraží budou lidé v době oprav od 3. června do 10. října cestovat hned mezi třemi. „Budeme využívat nádraží v Králově poli a v Židenicích. Vlaky z jiných zemí a z Prahy budou stavět na dolním nádraží u Zvonařky. Momentálně řešíme, jestli by tam mohly jezdit i některé vlaky z Tišnova,“ přiblížil jednání o náhradní dopravě ředitel Kordisu Jiří Horský.
Psali jsme k tématu => Vlakové nádraží v Brně se úplně zavře. Výluka potrvá několik měsíců
Kvůli zvýšenému provozu na dolním nádraží tam železničáři přistaví další nástupní hranu. „Na hlavním nádraží mezitím opravíme například koleje číslo jedna a dvě a Pražský viadukt. Sneseme jeho vršek, izolujeme klenby, položíme štěrk pod koleje a vytvoříme nové římsy,“ popsala mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.
SPECIÁLNÍ TRAMVAJ
Dodala, že rekonstrukce brněnského nádraží bude stát více než 150 milionů korun a další oprava na něm nejspíš začne už v lednu 2018 a potrvá zhruba dvaadvacet měsíců. „Plánujeme rekonstrukci zabezpečovacího zařízení nádraží, která by měla stát necelé dvě miliardy korun,“ vyčíslila.
Odvrátit dopravní kolaps v létě pomůže i dopravní podnik. Například do centra lidé z Králova pole přijedou speciální tramvajovou linkou P6. „Zároveň posílíme i dopravu na Starou osadu. S podobnou výlukou nádraží už máme zkušenosti z roku 2013,“ připomněla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.
Přečtěte si také => Místo vyvlastnění dohoda za 5 milionů. Brno odkoupí pozemky pro stavbu okruhu
Uklidnit lidi se pokusili i železničáři. „Letos jde u většiny výluk jen o drobnější opravy, rekordní rok 2015 se tedy rozhodně nebude opakovat. Plánované rekonstrukce jsou srovnatelné s loňským rokem,“ zhodnotila Šubová.
Kromě přestavby nádraží budou železničáři opravovat i několik tratí na Brněnsku. Jednou z nich je i úsek mezi Tišnovem a Kuřimí na Brněnsku. „Chceme tam zvýšit rychlost trati, vybudovat nová ostrovní nástupiště a zřídit bezbariérový přístup. Zároveň opravíme i čtyři mosty,“ vyjmenovala Šubová. Dodala, že klíčová bude kompletní organizace dopravy.
S tím souhlasí i Horský. „Nejdůležitější je nevěnovat se jen jednotlivým výlukám, ale pokusit se zorganizovat dopravu v kraji jako celek, aby byla plynulá,“ konstatoval.
Mezi Tišnovem a Kuřimí pojedou vlaky dál, nicméně omezeně. „Zavedeme tam výlukový jízdní řád, kdy se v Kuřimi postupně omezí různá nástupiště podle postupu prací,“ doplnil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
NÁHRADNÍ DOPRAVA
Autobusy naopak nahradí dopravu na trase Říkonín a Vlkov u Tišnova. Od začátku března se změní i jízdní řád autobusové linky 430 kvůli výluce mezi Zastávkou na Brněnsku a obcí Náměšť nad Oslavou. „Nyní tam autobusy nahrazují rychlíky R11, od března to kvůli další etapě výluky budou i osobní vlaky S4. Linka bude mít i upravené přípoje v Rapoticích,“ popsal změny Horský.
Přečtěte si také => Účet za zimu? Na silnicích jedna z levnějších. Zatím stála víc než 132 milionů
O konkrétní podobě výluk Kordis s železničáři a Českými drahami ještě stále jedná. „Zatím je všechno v režimu příprav, snažíme se pro lidi všechno dobře naplánovat. Žádné komplikace nečekáme,“ slíbil ředitel Kordisu.