Česká republika přijala před čtyřmi lety kompromis mezi pevně stanovenou dobou, kdy je nutné jezdit na zimních pneumatikách, a vůlí řidičů. Na českých silnicích jsou od té doby zimní pneumatiky povinné od začátku listopadu do konce března, ovšem pouze v době, kdy se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Přesto většina řidičů nespoléhá na rozmary počasí a přezouvá na celých pět měsíců.

Od celoročních jízd na zimních pneumatikách však odborníci zrazují. Jde podle nich o hazard.

Podle mistra odborného výcviku automechaniků střední odborné školy a učiliště v Nymburce Vladimíra Antonína jezdí hodně řidičů na zimních pneumatikách i v létě, aby nemuseli kupovat nové nebo chtějí ty staré dojet. „Musí si ale dát pozor, protože na zimní pneumatice je předepsaný vzorek čtyři milimetry," říká a připomíná, že zimní pneumatiky mají jiné složení směsi, aby řidiče co nejvíce chránily při mokru, ledu nebo sněhu. „Jsou měkčí a za letních podmínek mají jiné jízdní vlastnosti. Hrozí u nich vyšší opotřebení, a co je rohodující, prodlužuje se jejich brzdná dráha. Může to být až dva nebo tři metry. To je nebezpečné hlavně na přechodech pro chodce nebo při dobrzďování," varuje Vladimír Antonín. 

Čtěte také: Kraj posílá do nymburské nemocnice kontrolu

Auto na letních pneumatikách má už v předstihu Stanislav Vejvoda z Mělníka, který na konec měsíce nečeká. „Měsíc už je hezky, takže nemá cenu, abych pořád huntoval zimní gumy. Byl jsem asi mezi prvními, kteří zamířili do pneuservisu. Zatím si nechám přehazovat gumy na jedny disky, ale chystám se, že si koupím další sadu disků, je to levnější a snadnější," míní majitel Škody Octavia.

Pavel Hofman, vedoucí kosmonoské pobočky firmy BestDrive konstatuje, že už nyní roste zájem o přezouvání pneumatik. Volný termín však lze zatím nalézt na každý den.

Souhlasí s ním Radek Kincl z pneuservisu v mělnické Chloumecké ulici, kde se ve velkém začalo pře-zouvat před týdnem, a Veronika Junková z čejetického servisu Benet. Tam by ale zákazník, který dorazí na přezutí bez předchozího objednání, mohl odjet s nepořízenou. „Přestože auta odbavujeme co půl hodiny, řidič bez rezervace by musel mít štěstí," vysvětluje Veronika Junková.

Čtěte také: Generální stop. Nová funkce umožní rychlejší zastavení vlaků

Cena přezutí se v autoservisech liší podle průměru kol i na základě toho, zda chce zákazník pouze vyměnit jednu sadu kol za druhou nebo potřebuje z disků sundat zimní gumy a nasadit na ně letní.

Vlastníci menších aut, například Škody Fabie, zaplatí v BestDrivu kolem devíti set korun, v Benetu kolem šesti set korun, majitelé větších vozidel si navíc připlatí kolem dvou až tří stovek. Výměna jedné sady kol za druhou je výrazně levnější, přesto se její cena pohybuje od tří do šesti set korun. Součástí výměny pneumatik je rovněž vyvážení kol, aby byly zajištěny ideální jízdní vlastnosti automobilu.

„Kola přezouvám jedině doma. Vždycky se domluvíme s tátou, který ke mně přijede se svým autem, hodím na hever jedno auto, pak druhé a za půl hodiny máme vyděláno. Je to daleko lepší, než se muset někde objednávat a čekat, až na mě přijde řada," říká Ladislav Boháček z Mladé Boleslavi.

Čtěte také: Brány tajemných zámků a hradů otevírají už v dubnu