„Na platnost svých dokladů si musí dát pozor především profesionálové, tedy vůdci plavidel jiných než malých, kterým byl průkaz vydán od 1. května 2004 do 31. prosince 2014. Povinnost vyměnit si průkaz se vztahuje i na některé vůdce malých a rekreačních plavidel. U této skupiny jde pouze o starší průkazy vydané od 1. ledna 1985 do 31. prosince 1995,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Čas je do konce ledna

Pokud držitelé uvedených průkazů nestihli požádat o výměnu do konce loňského roku, mají průkaz platný už jenom tento měsíc. Koncem ledna jim totiž vyprší třicetidenní lhůta, která jim ještě umožňuje kormidlovat plavidlo.

Po této době musí vyplnit žádost o výměnu plavebního dokladu, podat ji na jakoukoli pobočku Státní plavební správy a uhradit poplatek 100 korun.

„Výměna průkazů vyplývá z požadavků evropské směrnice, podle níž musel být už v roce 2014 upraven zákon o vnitrozemské plavbě. Došlo k jasnému vymezení, kdo je vůdcem plavidla a jaké podmínky v každé kategorii musí splnit,“ vysvětlil Neřold.

Státní plavební správa zkontrolovala loni 1275 plavidel, u 263 z nich zjistila porušení zákona. Často se jednalo o nerespektování plavebního značení, vedení plavidla pod vlivem alkoholu nebo například o plavbu bez lodního osvědčení na palubě. Došlo k celkem deseti plavebním nehodám. Ve všech případech vznikla pouze materiální škoda.

Jednou z vodních ploch, kde lze podle plavební správy jezdit s motorovým člunem, je Barbora v Oldřichově. Provozovatelé pláží na Barboře to ale moc rádi nevidí.

„Kromě motorových člunů při jachtařských závodech a člunu sportovního vodního lyžování, který musí dodržovat přísná pravidla, na hladinu jiné motorové čluny nepouštíme. Jde nám o bezpečnost plavců a rekreantů,“ sdělil provozovatel pláží na Barboře Pavel Tetřev. Zcela zakázány jsou třeba motorové čluny na jezeře Milada u Ústí nad Labem.

Naopak Labe brázdí v letní sezoně i mimo ji desítky lodí a člunů. „Průkazy má už celá posádka vyměněné. Žádný problém to pro nás nepředstavovalo, a jelikož jsme zažádali včas, nebylo nutné ani opakovat zkoušky,“ říká šífák Honza, který jezdí po Labi denně.