Předchozí
1 z 4
Další

Jihomoravský kraj

Cestující na jihu Moravy se už svezli čtyřvozovou elektrickou soupravou Moravia. Ve zkušební provozu vyrazila na trať na lince S2 z Brna do Letovic na Blanensku.Elektrická souprava Moravia. Zdroj: Deník/Jan CharvátCelkem jednatřicet čtyřvozových vlakových souprav Moravia a šest dvouvozových nakupuje Jihomoravský kraj. Celkové náklady jsou více než šest a půl miliardy korun, většinu pokryje dotace. „Výrobce Škoda Transportation by měl všechny nové vlakové soupravy dodat nejpozději do konce letošního května," informovala mluvčí kraje Alena Knotková. Původně měly být dodané dříve.

Kratší soupravy už Jihomoravský kraj převzal do svého majetku, delší s kapacitou s kapacitou 333 sedadel se postupně dostávají do zkušebního provozu.

Nové Moravie jezdí na lince S2 mezi Křenovicemi, Brnem a Letovicemi, S3 mezi Tišnovem, Brnem a Hustopečemi nebo Židlochovicemi, S51 mezi Šakvicemi a Břeclaví a S9 mezi Břeclaví a Moravským Pískem. Nejméně do konce roku 2024 budou nové vlaky provozovat České dráhy.

Arriva

Vlaky Arriva, které jezdí po České republice. Foto: ArrivaVlaky Arriva, které jezdí po České republice.Zdroj: Foto: ArrivaNový dopravce Arriva vlaky začne přepravovat cestující v jižní části regionu. Například na linkách mezi Břeclaví a Znojmem, mezi Zaječím a Kobylí nebo mezi Hodonínem a Veselí nad Moravou. „Cestujícím nabídneme třináct modernizovaných, nízkopodlažních a klimatizovaných jednotek," sdělil mluvčí dopravce Jan Holub.

Ve vlaku si sedne přes sto pasažérů, dopravce umožní přepravu kol a nabídne i wifi připojení. „Typově půjde o obdobné vlaky, kterými vozíme cestující ve Zlínském kraji," zmínil Holub.

Smlouvu zatím Jihomoravský kraj s dopravcem ještě neuzavřel. „Čekají nás jednání o definitivních podmínkách," doplnil Holub.

České dráhy

Vlaky Českých drah RegioFox. Foto: České dráhyVlaky Českých drah RegioFox. Zdroj: Foto: České dráhyDalší lokomotivy Siemens Vectron uvedou letos do provozu České dráhy. Budou pronajaté od leasingové společnosti RSL. Letos státní dopravce převezme dvanáct a příští rok dalších dvaadvacet lokomotiv. „Využijeme je hlavně na koridorech Praha – Brno – Budapešť nebo Praha – Ostrava,“ uvedl nedávno náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Na jižní Moravu budou jezdit také nové motorové jednotky označované jako RegioFox, i když jen minimálně. Objevovat by se měly na trati z Vysočiny do Tišnova. „Nový název vybrali v anketě na sociálních sítích naši cestující. Těchto motorových jednotek máme objednáno už šestasedmdesát. Vozy jsou vybaveny nejmodernějšími motory Rolls-Royce,“ popsal generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

V soupravách bude místo i na přepravu osmi kol, tří kočárků a dvou invalidních vozíků. RegioFoxy přinesou také rychlejší cestování s maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině. Zkušební provoz nových jednotek má začít ve druhé polovině tohoto roku.

RegioJet

Vlaky společnosti RegioJet, které jezdí i přes jižní Moravu. Foto: RegioJetVlaky společnosti RegioJet, které jezdí i přes jižní Moravu.Zdroj: Foto: RegioJetNové vlakové soupravy Pesa budou jezdit na lince R9 mezi Brnem, Havlíčkovým Brodem a Prahou. Poprvé by měly vyjet v prosinci 2026. Na provoz rychlíků mezi dvěma největšími českými městy je nakoupí dopravce RegioJet, který uspěl v soutěži na linku R9. „Objednávka se týká osmnácti jednotek. Půjde o dva typy. Pro dvě stě a tři sta cestujících. Každá jednotka bude mít dvanáct procent sedadel v první třídě," přiblížil finanční ředitel RegioJetu Petr Kohoutek.

Nízkopodlažnost souprav se bude pohybovat podle Kohoutka kolem padesáti procent. Celková podoba a technické parametry se ještě upřesňují. „Autorem designu nových jednotek by měl být český architekt Patrik Kotas," zmínil Kohoutek.

Na lince R8 z Brna do Bohumína se zase mohou objevit nové vícesystémové lokomotivy Traxx MS3. Využívané budou i v jiných částech republiky. „Za poslední roky jsme celkově koupili a objednali už jednatřicet těchto nových lokomotiv. Z toho už osmnáct jezdí a dalších třináct bude jezdit během podzimu 2023. V následujících letech plánujeme přivést na koleje další desítky nových Traxx MS3 lokomotiv," podotkl Kohoutek.

Kohoutek prozradil, že u vlakové techniky na stávajícím provozu, například na linkách do Vídně nebo do Bratislavy, pak bude dále pokračovat modernizace a obnova. „Bude se jednat například o nové sedačky, lepší wifi a další, aby dopravce dále mohl svým zákazníkům poskytovat co nejvyšší komfort při jejich cestování," doplnil.