Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se celá náročná, a svým způsobem unikátní operace odehrála podle připraveného harmonogramu a bez jakýchkoliv komplikací. „Dálnice v tomto úseku se znovu otevřela dvě minuty po deváté hodině, obnova provozu v úseku u Humpolce byla pochopitelně postupná, tranzitní kamionovou dopravu jsme ještě do jedenácté hodiny nechali na objízdné trase,“ informoval v neděli dopoledne mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Problémy v souvislosti s nutným uzavřením dálnice D1 a náhradním provozem na objízdných trasách nezaznamenala ani policie. „Během uzavírky jsme žádné problémy a komplikace nezaznamenali, žádný problém jsme neměli hlášený ani z objízdných tras,“ ohlédla se za policejním dopravním opatřením, které bylo v souvislosti víkendovým bouráním mostů u Humpolce vyhlášeno, policejní mluvčí Stanislava Miláčková.

Oba bourané mosty se zřítily krátce po západu slunce, k němuž došlo v sobotu pět minut po půl deváté večer. Most u Jiřic šel k zemi ve 20 hodin 42 minut. Přesněji řečeno v tento čas povolil pilíř na humpolecké straně mostu, pak stroje dál plynule pokračovaly v destrukci bytelné železobetonové konstrukce.
Ve zhruba stejné době, jak potvrdil Jan Rýdl, který se v úseku mezi 86. kilometrem u Jiřic a 89. kilometrem u Hněvkovic pohyboval, padl rovněž „hněvkovický“ most.
Podle mluvčí společnosti Eurovia CS Ivety Štočkové šly demoliční práce ještě rychleji, než předpokládal připravený harmonogram. „Oba mosty byly dole do hodiny od zahájení vlastního bourání. Během samotné demolice nás nic nezaskočilo, zajímavostí ale bylo, že bourané nadjezdy byly technologicky trochu odlišné. V jednom z nich bylo výrazně více železa,“ komentovala demoliční práce Štočková.
Mosty rozhodně nebyly v havarijním stavu, bouraly se kvůli tomu, že by se pod ně širší zmodernizovaná dálnice nevešla.
Na obou místech sledovaly bourání stovky lidí. „Tolik diváků, jako teď o víkendu, jsme ještě nikdy při bourání dálničních nadjezdů neměli. Lidí přišlo hodně na obě místa, a to nejen místních. Zaznamenali jsme velký zájem i od těch, kteří, pochopitelně hlavně u Jiřic, se přišli podívat, když projížděli po objízdné trase. A někteří vydrželi i přes půlnoc,“ doplnila popis míst, kde se v noci ze soboty na neděli bouraly mosty, Iveta Štočková.
Přihlížející se mohli připadat jako na koncertě, a to nejen kvůli nasvícené scenérii a dunivé zvukové kulise. Koncertovali i muži, kteří z kabin těžkou techniku obsluhovali. „Firma zaslouží pochvalu, víkendové bourání u Humpolce zvládla na jedničku,“ ocenil průběh demolice mluvčí ŘSD.
Svoji roli určitě hrálo i to, že specialisté na bourání dálničních nadjezdů už mají bohatou praxi. „Teď o víkendu šlo o bourání dvacátého a jedenadvacátého dálničního nadjezdu, které se v rámci modernizace dálnice D1 musí odstranit a následně nahradit novými,“ připomněl Jan Rýdl.
Na každém místě zajišťovaly práce vždy čtyři těžké bourací stroje, nasazena byla i další technika. „Museli jsme mít k dispozici dvojnásobné množství techniky než v předešlých případech, kdy jsme bourali pouze jeden dálniční nadjezd,“ doplnila Štočková.
Unikátní bylo, že se mosty bouraly v úseku, kde se aktuálně dálnice nemodernizuje. Devítikilometrový úsek mezi Koberovicemi a Humpolcem, který má podle ŘSD číselné značení 11, se bude kompletně opravovat až v příštím roce.
Výjimečné bylo už popisované bourání dvou nadjezdů v jednom úseku současně. „Toto řešení jsme zvolili z důvodu, abychom zachovali dopravní prostupnost tohoto území. Nacházely se zde čtyři nadjezdy, dva jsme zbourali letos, s bouráním zbývajících dvou počítáme v příštím roce,“ zopakoval základní charakteristiku harmonogramu Jan Rýdl.
Během nadcházejícího půlroku vyrostou u Jiřic a Hněvkovic mosty zcela nové, po nichž pak v příštím roce povedou i lokální objízdné trasy. „Bezprostředně po demolici původních nadjezdů se tady pustíme do stavby nadjezdů nových. Ty budou hotovy na počátku letošního listopadu,“ uvedla Štočková. „Budou mít životnost sto let,“ doplnil Rýdl.
