Nejdůležitější domácí silniční trasu Praha – Bratislava – Praha závodníci před téměř sto lety absolvovali dvakrát, aby trať měla celkově téměř 1 600 kilometrů – jednu míli.
Podle ředitele závodu Miroslava Krejsy se letošní jízdy zúčastní rovněž auta, která jela závod už ve 30. letech – například vůz Aero 662 Sport, Tatra 77 nebo Praga Alfa. Toto auto dokonce závod v roce 1934 vyhrálo. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem patří mezi startovní vozidla rovněž dva vozy z muzejních sbírek.

Mezi účastníky bude i Jiří Stauch s autem Bugatti 13 z roku 1922. Auto si z originálních dílů sestavil sám podle fotografií. „Chtěl jsem to zrenovovat do této podoby, protože vznikne nějaký důkaz toho auta, že tu bylo,“ citoval Staucha, který je povoláním renovátor historických aut, web iDNES.cz.
Ve čtvrtek ráno odstartuje také automobil MG VA Special z roku 1939, kterého byly vyrobeny jen tři kusy. Řidičem je renovátor a mechanik Alois Švec, podle něhož tento veterán může jet až rychlostí 160 kilometrů za hodinu.
Letošní ročník vzpomínkové jízdy 1000 mil československých je věnován 125. výročí automobilky Škoda. Pořadatelé očekávají rekordní účast 110 automobilů vyrobených do roku 1939 s posádkami z Česka, Slovenska, Německa, Rakouska a Nizozemska. Mezi vozy budou na prvorepublikovou závodní tradici navazovat speciály Bugatti, Mercedes, Škoda, Tatra, Aero a mnoho dalších. Fanouškům historie se tak naskytla ve středu pozdě odpoledne jedinečná „pastva pro oči“, jak přehlídku nazvali sami pořadatelé.
