Poslední zářijová neděle patřila v Ostravě regionálnímu Dni železnice. Letošní oslavy se nesly ve znamení výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí, po které právě parní vlak projel.

Pochodem v chod, Týne!
VIDEO: V Týně bojoval Wehrmacht s Rudou armádou. Nacisté neměli šanci

Poprvé parní vlak přijel na přívozské nádraží 1. května 1848 - Severní dráha císaře Ferdinanda. V roce 1869 byla k nádraží napojena trať do Frýdlantu nad Ostravicí.

Výlet do historie

Proč se slaví Den železnice?Den železnice se každoročně slaví v průběhu září jako vzpomínka na den 27. září 1825, kdy na svou první cestu vyjel vlak vynálezce parní lokomotivy George Stephensona. Tento vlak spojil britský Stockton a Darlington.

Lokomotiva 423.041 táhla za sebou historické vozy bývalé třetí třídy, služební vůz pro přepravu dětských kočárků a také historický bufetový vůz s možností občerstvení. Parní vlak uskutečnil dvě jízdy tam a zpět.

„Lokomotiva byla vyrobena v roce 1924, nyní je udržována ve Valašském Meziříčí, jezdila i tady na Ostravsku. Je ve velmi dobrém stavu s tím, že je nutné si uvědomit, že za tři roky jí bude sto let. Topič musí vyrobit páru, aby nám to všechno jelo,“ řekl strojvůdce Miroslav Vašků.

Mykologové našli v lesích na Litomyšlsku a Poličsku desítky druhů hub. Hřibů je ale zatím málo.
OBRAZEM: S mykology v lese. Nyní rostou i rarity, hřibů je ovšem málo

„Vzhledem k tomu, že je to mašinka bez přikládače, tak se přikládá ručně. Hází tam černé uhlí. Množství podle toho jak rychle se jede, zda se jede kopce, kolik vozů je zapojených a podobně jede rychlostí 50km za hodinu," vysvětlil Jiří Dobiáš.

U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela  parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.Zdroj: Deník/Vladimír Pryček

Na hlavním nádraží byl vlak zaplněn, cestujícím byl proštípnut lístek, ti se usadili na svých místech, strojvedoucí zapískal, lokomotiva hlučně zafuněla a vydýchla z komína černý kouř. Kola se rozjela.

„U Matěje“ bylo plno

Cesta vedla přes nádraží Ostrava – střed, jehož stavba začala v roce 1871, nastoupili další zájemci.

Prvorepublikové bunkry u Sobíňova na Havlíčkobrodsku.
Připomínka minulých dob. Válečné bunkry na Vysočině dnes obývají jen žáby

Lidem se ve vlaku líbilo. Překvapeny byly především děti, kterým zkušení dědečkové povyprávěli, jak takovými dřevěnými vozy jezdili do práce a na výlety. Ihned se zaplnil historický bufetový vůz se současným názvem - Jídelní vůz „U Matěje".

Další zastávka byla na nádraží ve Frýdku – Místku.

U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela  parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.U příležitosti výročí 150 let trati Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí se v neděli 26. září 2021 mohli cestující svézt parním vlakem. V čele vlaku jela parní lokomotiva Velký bejček z roku 1924.Zdroj: Deník/Vladimír Pryček

Stanice byla vybudována jako součást trati společnosti „Císařsko – královská privilegovaná Ostravsko – Frýdlantská železnice.“ Výpravní budova byla otevřena 1. ledna 1871.

Krásné, teplé počasí nutilo cestující, aby se vykláněli z okna a pozorovali přírodu. Starší cestující si možná připomněli ovzduší Ostravska v minulosti - také měli popílek v očích.

Nedělní ráno na Kleti.
OBRAZEM: Předzvěst deště? Východ slunce na Kleti nabídl romantickou podívanou

Když vlak slavnostně vlak dojel do železničního, zrekonstruovaného nádraží Frýdlant nad Ostravicí, lidé vystoupili, odpočinuli si a lokomotiva se odpojila. Od hasičů nabrala vodu a opět se připojila k sestavě vozů.

Odbylo 10:45 a vlak odjel zpět do Ostravy. Druhou cestu absolvoval z Ostravy ve 13:55 a zpět z Frýdlantu nad Ostravicí odjel v 15:41.