Vznikla během tří týdnů přestavbou klasické švédské armádní rolby Hägglunds. „Chtěli jsme zjistit, jestli je vůbec technicky možné mít stroj na elektropohon na horách, kolik ujede kilometrů a jak dlouho vydrží baterie,“ vysvětluje ředitel SkiResortu Černá hora-Pec Petr Hynek. Z výsledků je nadšený. Elektrorolba zvládá vysokohorské terény a podmínky, bateriím nevadí ani celodenní mráz.
„Z původní rolby jsme vyndali benzínový šestiválcový motor a automatickou převodovku. Nahradili jsme je elektromotorem, který má v sobě zabudovanou převodovku, a dobíjecí stanicí,“ popisuje Jiří Mičánek z firmy Montrago, která rolby na Černé hoře provozuje. Přestavba jedné rolby na elektropohon vyjde zhruba na tři miliony korun. V testovacím režimu zvládne ujet na jedno dobití 30 kilometrů s maximální rychlostí 27 km/hod.
„Používáme baterie s kapacitou 60 kWh. Dobíjení je jednoduché. Do klasické zásuvky 380 V připojíme kabel a už se o nic nestaráme. Elektronika si řídí vše sama,“ říká Jiří Mičánek. Nabíjení trvá pět hodin.

Elektrorolbu uvedou do provozu dvě tlačítka. „Jedním aktivujeme systém a druhým elektroniku, mozek, který řídí elektromotor, a zapne se i čerpadlo řízení,“ přibližuje Jiří Mičánek.
Pokud se rolba na elektrický pohon osvědčí, může se tento druh přepravy v Krkonoších skutečně objevit. „Rádi bychom ji využili ve větší míře. Ekologický pohon roleb zapadá do koncepce přepravy návštěvníků východních Krkonoš, je šetrný k přírodě a chceme o něm vést diskusi s orgány ochránců přírody,“ tvrdí ředitel SkiResortu Černá hora-Pec Petr Hynek. „Klíčová je otázka financování a grantů projektu, který může spojit cestovní ruch a ekologii. V Krkonoších totiž jezdí stovka roleb, které slouží jak k přepravě osob na horské boudy a chaty, tak pro zásobování,“ dodává.

Propojí Černou horu s Pecí?
Propojit v budoucnu lyžařské areály východních Krkonoš lanovkami a posunout tak komfort návštěvníků hor. Tím se rovněž zabývají ve SkiResortu Černá hora – Pec. V jejich dlouhodobých plánech figuruje propojení Černého Dolu s úpatím Černé hory, také s využitím Černohorské silnice. Druhou uvažovanou lokalitou je trasa z Černé hory do Pece pod Sněžkou a zpět. „Náročnost klientů stoupá. Tento projekt by jim umožnil dostat se do druhého areálu obdobně, jak jsou zvyklí v zahraničí,“ prozradil Petr Hynek, ředitel SkiResortu Černá hora-Pec.