Pokud jde o velké investice, metropole by se měla zaměřit hlavně na dopravu. Vyplývá to z analýzy firmy Deloitte a také z ankety, se kterou analytici oslovili stovky expertů z různých oborů. Naopak stavby velkých budov z veřejných peněz nejsou podle odborné veřejnosti tak podstatné.

Přečtěte si: Stavět novou radnici je podle odborníků zbytečnost

Právě doprava je podle průzkumu největší překážkou dalšího rozvoje metropole. „Praha má v této oblasti zásadní dluh. Společně s růstem počtu obyvatel a ekonomické síly města bude doprava Achillovou patou dalšího jejího rozvoje," objasnil Michal Melč z Deloitte. Nejzásadnější je tak dostavit oba okruhy, přímé spojení na letiště nebo vybudovat síť záchytných parkovišť.

Sporné je Smart City

Analytici Deloitte se ve většině případů s odbornou veřejností shodli. Největší rozdíl mezi názorem firmy a experty je důležitost konceptu smart city, tedy chytrého rozvoje měst. „Je to způsobeno pravděpodobně nejasnou představou veřejnosti o obsahu tohoto pojmu," uvedl další z autorů analýzy Miroslav Linhart. V tom se shodnou s názorem primátorky Adriany Krnáčové, která využívání chytrých technologií ve správě města prosazuje.

Jiné záměry, se kterými vedení města přichází, už v očích odborníků tak přínosné nejsou. Například primátorkou navrhovaná stavba nové budovy magistrátu. „Nepřináší s ohledem na budoucnost samosprávy, v kontextu s digitalizací služeb a agendou smart city, výraznou hodnotu," míní Melč.

Podle primátorky je i přesto potřeba sídlo magistrátu řešit. Jinak s analýzou v zásadě souhlasí. „Mé priority se v podstatě shodují s těmi, které vzešly z analýzy. Ještě bych ale určitě doplnila rozvoj Výstaviště," uvedla.

Kam by měla Praha investovat peníze. Infografika.