I po nedávném plném otevření zmodernizované Zvonařky jezdí dopravce United Buses z jejího zadního okraje mimo zvelebená nástupiště. Jak už Deník Rovnost informoval dřív, řada cestujících stanoviště 48 hledala velice obtížně. „Je to jak nástupiště devět a tři čtvrtě z Harryho Pottera. Najdou ho jen zasvěcení,“ okomentoval už dřív třeba Dušan Blahota.

Za užívání nástupiště odmítá přepravce platit. „Nabídl jsem majitelům nádraží, že jsem za jeden vjezd ochotný uhradit padesát korun a ne 210 korun, které vyžadují podle ceníku. Jiná nádraží stojí běžně okolo devadesáti, sta korun. Na Zvonařce chtějí jednou tolik a služby tomu neodpovídají,“ podotkl majitel United Buses Karel Bílý.

Už od loňského léta nemá dopravce uzavřenou smlouvu o užívání stání na Zvonařce. Za nezaplacení faktur mu ji tenkrát firma Tourbus, která je personálně propojená se společností ČSAD Brno Holding vlastnící nádraží, vypověděla. Vjezdy spojů bez placení i tak umožňuje.

Linka do Českých Budějovic

Loni v březnu začaly spoje United Buses jezdit na lince Brno – České Budějovice, kde asi čtyřicet let působí i Tourbus. Ten v březnu provoz na lince přerušil, obnovil ho v červnu. Podle dřívějších informací Deníku Rovnost měly právě tehdy začít problémy, protože se United Buses stal na lince konkurencí Tourbusu.

Místopředseda představenstva ČSAD Brno Holding Antonín Grund už dřív odmítl, že se mezi nimi a Bílým jedná o spor, což potvrdil i nyní. „Majitel United Buses pouze nechce uzavřít smlouvu a plnit povinnosti, které mu z ní vyplývají. Je to jednostranné využívání služeb, za které nechce být smluvně vázaný,“ tvrdí.

Novou smlouvu s ČSAD Brno Holding odmítl Bílý podepsat, protože je podle něho nevyvážená. „Nejsou v ní sankce pro majitele nádraží, když to nebude fungovat. Loni v červnu, když jsme normálně platili a měli smlouvu, jsme reklamovali služby. Dodnes nám ale neodpověděli a místo toho nám smlouvu zrušili. Chci mít v nové protiváhu,“ vzkázal Bílý.

Spoje United Buses se na pět dnů po plném otevření Zvonařky přesunuly na zvelebené stanoviště 38, aby se ale poté vrátily zpět na 48. „To je zcela normální nástupiště. Sice se nenachází pod hlavním zastřešením, ale přímo u páteřního přechodu. Je tam přístřešek. Poskytujeme tam dopravci komplexní služby stejně jako všem ostatním,“ řekl Grund.

Ředitel regionální pobočky sdružení Česmad Vojtěch Máša považuje situaci mezi Buses United a majitelem nádraží za výjimečnou. „Naši členové tam žádné problémy nemají,“ sdělil Máša.

Nástupiště 48 na nádraží Zvonařka

* Nachází se v okrajové části brněnského autobusového nádraží Zvonařka, na jeho jižní straně.
* Od loňského června z něho odjíždí spoje dopravce United Buses.
* Někteří jeho cestující měli loni problém stanoviště najít, protože se nacházelo za opravovanou částí nádraží a podle dopravce nebylo dostatečně značené.
* Po nedávném pětidenním přesunu na zvelebené nástupiště 38 po kompletním otevření Zvonařky se tam dopravce vrátil zpátky 6. února.
* Na rozdíl od běžných stanovišť nebyla zastávka součástí víc než rok trvající modernizace.

OLDŘICH HALUZA
BARBORA PEŠTÁLOVÁ