Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostrava chce předejít dopravnímu kolapsu. Postaví tunely

První tunel by se měl za pár let začít hloubit pod Bohumínskou ulicí u řeky Ostravice. Měřit má téměř jeden a půl kilometru a svede pod zem zejména tranzitní dopravu. Cíl? Vrátit Slezské Ostravě její historické centrum a předejít kolapsu.

17.12.2017
SDÍLEJ:

Tunel dlouhý přibližně 1,2 kilometru by měl vést pod touto částí Bohumínské ulice. Ulevit má lokalitě od tranzitní dopravy a vrátit Slezské Ostravě historické centrum. Foto: Deník/Pavel Sonnek

Plány s tunelem pod čtyřproudovou Bohumínskou ulicí jsou smělé, ale patrně reálné. Město už si na ně nechalo zpracovat studii proveditelnosti, která dopadla „uspokojivě“. Více než kilometrový tunel by přitom měl vyjít podle hrubých odhadů „jen“ na dvě miliardy korun. Evropské dotace jsou zatím otázkou.

V internetových diskuzích lidé slovíčkaří se slovy tunel a „tunel“, nicméně když jsme se vydali přímo do ulice Slezské Ostravy, zavládlo mezi lidmi vesměs kladné názorové souznění. „Z dobových fotografií vím, jak krásná byla slezská část za Sýkorovým mostem. Dnes? Pomalu přistávací dráha a jedno auto za druhým,“ říká odhadem čtyřicetiletý Pavel Hecht na zastávce Náměstí J. Gagarina. Ta je poslední dobou využívaná už jen městskými spoji, příměstské zde nezajíždějí.

A brzy by těmito místy neměly jezdit ani tranzitní a osobní automobily jiné, než zdejších obyvatel. Vše ostatní půjde pod zem. Jedním z hlavních cílů? Vrátit Slezské Ostravě její historické centrum. „Tato dopravní bariéra jej v podstatě zlikvidovala. Chceme zde vytvořit příjemnější prostředí pro život, rozšířit veřejné prostranství a vytvořit prostor pro rozvoj slezskoostravského břehu,“ vysvětluje primátor Ostravy Macura (ANO), podle kterého je reálné, že by výstavba tunelu mezi Těšínskou a Dědičnou mohla začít už po roce 2020.

„Pokud si na tom zase někdo nenamastí kapsy, a mám odpovědět pouze na smysluplnost tunelu, pak ano,“ znějí další hlasy lidu ze slezskoostravského břehu. Někteří lidé ale poukazují i na to, že dopravní situace zde ještě není tak špatná. Samotná radnice se k tématu vinou nemoci starostky nevyjádřila.

DRUHÝ TUNEL

Výhledově Ostrava plánuje obdobný projekt také pod Místeckou ulicí, tyto plány jsou ale zatím „v plenkách“. I proto lidé namítají, proč nebyla priorita u těchto staveb prohozena. Na tuto otázku magistrát kvůli vytíženosti svých čelních představitelů od středy neodpověděl. „Pokud se bavíme čistě o pomyslném označení 1 a 2, pak také preferuji Místeckou, která je pro Ostravu větší zátěž. Neznám ale detaily, proč bylo rozhodnuto takto a obě stavby teď z ekonomických důvodů pochopitelně dělat nelze,“ říká opoziční zastupitel Josef Babka (KSČM). S návrhem ale souhlasí.

JE TŘEBA REAGOVAT

„Odvedení dopravy pod zem, ať tam nebo tam, je dobrý počin. Je nutno reagovat, protože dříve nebo později se dopravní situace ve městě může zhoršit stejně jako v Praze nebo Brně, a tomu je třeba předejít,“ říká zastupitel s ohledem na stále větší počet aut v ulicích.

Třetí výtkou, která z úst lidu zaznívá – vedle některých obav o městský rozpočet a špatných prioritách pro výběr místa tunelu – je kritika velké snahy na straně jedné a nemohoucnost dotáhnout jiné a důležitější dopravní projekty na straně druhé. „Byl bych nerad, aby se jedna dopravní stavba dělal na úkor druhé. Absolutní prioritou jsou mimo jiné Severní spoj a Prodloužená Rudná (primárně v gesci kraje a státu, pozn. red.), to jsou zcela zásadní projekty a věřím, že budou dokončeny dříve, než se kopne do země pro tunel,“ souhlasí též Babka, jenž je ohledně uváděných termínů realizace (počátek po roce 2020) skeptický. „A to ještě nevíme, jak do toho promluví voda z Ostravice…“

Postřeh Martina Plevy

Vize vs. realita
Pod Bohumínskou ulicí postavíme tunel za 2 miliardy (není to na tunel příliš málo?). Chátrající jatka proměníme v kulturní stánek za 150 milionů (nezapomeňme, že už jejich koupě přišla na dalších 100 milionů). To jsou aktuální zprávy z ostravské radnice. Super, řekl by určitě s radostí každý, komu záleží na rozvoji moravskoslezské metropole.

Každá mince má ale rub a líc. A zrovna v těchto případech si nelze nevšimnout, jak tyto vize naoko zastiňují jiné reálné problémy, které by radnice měla řešit mnohem důrazněji. Vypadá to pak, jako by představitelé města žili v jiné dimenzi, jako by jejich sdělení podobného typu přicházela odněkud z Marsu.

V těchto dnech například eskaluje situace kolem nedostavěného úseku prodloužené Rudné nebo kolem napojení outletového centra na ulici Hlučínskou. Na zvlněné dálnici je navíc opět omezen provoz a potřebný severní spoj zůstává jen projektem na papíře. Co na to město? Vymyslí tunel v ulici, kde o vážnějších dopravních komplikacích nemůže být řeč.

V daných souvislostech není od věci připomenout také současné ostudy Ostravy dlouhá léta rozestavěný DK Poklad v Porubě, nenaplněné sliby kolem skeletu v ulici 28. října či stále chátrající Módní dům Ostravica-Textilia. Nemělo by i tady město výrazně zvýšit tah na branku? Dokončit nejprve jedno, až pak začít malovat růžovou pastelkou druhé?

Abychom jen někomu nekřivdili, je třeba říct, že je jistě spousta důležitých věcí, které radnice řeší i nyní. Nicméně počet smělých plánů, jež město poslední dobou představuje, bije do očí. A to přitom i z toho mála dřívějších projektů jen některé neskončily fiaskem.

Mít vize je velmi důležité, ale odtrhnout se kvůli nim od reality není dobré. Ostravané by víc uvítali, kdyby radní stáli častěji a hlavně hlasitěji v čele boje za lepší současnost. 

Autor: Petr Jiříček

Místo události:
17.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 13 400 Kč

Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Zedník/ice- obkladač/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13400 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Kontakt telefonicky., Zaměstnanci nebudou členové družstva., Práce na stavbách v okrese Rychnov n.Kn. dle sjednaných zakázek. , - ZŠ, - praxe v oboru podmínkou.. Pracoviště: Náchodské stavební družstvo, pracoviště okres rychnov nad kněžnou, . Informace: Oleksandr Milchevych, +420 777 237 761.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 26 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍK OBKLADAČ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: ZEDNÍK OBKLADAČ, Kontakt: p. Jessl Tomáš, tel.: 777 155 497 (do 19:00), e-mail: tomasjessl@seznam.cz, Vyučen nebo praxe., Nabízíme ubytování.. Pracoviště: Tomáš jessl - 000, 360 01 Karlovy Vary 1. Informace: Tomáš Jessl, +420 777 155 497.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 14 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci administrativní pracovník/ce. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt e-mailem, Náplň práce:, Zpracování pošty, telefonická komunikace s klienty, soudy a úřady. Tvorba dokumentů a práce s interním systémem. , Požadujeme:, středoškolské vzdělání, znalost práce na PC (Word, Excel, Outlook). , Podmínkou je perfektní znalost ČJ+ukrajištiny+ruštiny slovem i písměm. , Nabízíme:, práci na HPP, zázemí rychle se rozvíjející společnosti, práce v dobrém kolektivu, Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: Midesta, s.r.o., Čechyňská, č.p. 419, 602 00 Brno 2. Informace: Markéta Pekaříková, .

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 15 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/ce. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Z:20.7.2018. Místo výkonu práce Odry. Požadujeme: SŠ vzdělání nejlépe ekonomického nebo obchodního směru, znalost práce na PC, samostatnost, spolehlivost. Životopisy zasílejte na uvedenou emailovou adresu. Nástupní mzda 15.000 až 19.000 dle pracovních zkušeností. Nástup ihned nebo dle dohody.Náplň práce: Asistentské práce, archivace, běžná administrativa, spolupráce s ekonomickým oddělením. Možnost spolujízdy z Hranic.. Pracoviště: Piešťanský x-force a.s. - provozovna odry, tř. Osvobození, č.p. 330, 742 35 Odry. Informace: Hana Ryšková, +420 733 739 433.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fortuna je novým hlavním sponzorem nejvyšší fotbalové ligy. Na snímku generální ředitel Fortuny David Vaněk.
10

Generální ředitel Fortuny David Vaněk: Máme zájem o férový fotbal

Sobotní nehoda v Břilici, při níž zemřeli tři lidé.
AKTUALIZOVÁNO
11

Vážná nehoda dvou aut u Třeboně. Tři lidé zemřeli, šest se zranilo

OBRAZEM: Petr Kašprák staví model Litvínova. V podobě z roku 1938

Tvůrce Petr Kašprák přiznal, že nemusí zůstat jen u modelu Litvínova z roku 1938. Ve hře je i starší zástavba.

Pendolino po mnoha letech možná nezastaví v Pardubicích

České dráhy uvažují o zavedení nového spoje mezi Prahou a Ostravou. Jezdil by jen ve dnech s mimořádnou poptávkou.

Švédsko se mění v ohnivé peklo. V zemi zuří na 70 lesních požárů

Švédsko i nadále sužují rozsáhlé lesní požáry, jejichž počet v sobotu stoupl na takřka 70. Jedinou šancí na zlepšení situace tak zůstává zásadní změna počasí, napsala agentura DPA. Letošní léto totiž do severské země přineslo vysoké teploty a rekordní sucha.  

Rusko žádá o propuštění zadržené Rusky. Obvinění jsou smyšlená, tvrdí

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov v sobotu telefonoval se svým americkým protějškem Mikem Pompeem. Během telefonátu Lavrov intervenoval za okamžité propuštění Mariji Butinové, která je v USA vězněna pro podezření z nezákonného lobbingu pro Rusko.  

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT