Incident, který už řešila policie, bude mít ještě dohru u přestupkové komise a také u soudu.

„Měl jsem jen pár věcí a naspěch, tak jsem zamířil k volné samoobslužné pokladně. Po zaplacení jsem prošel bezpečnostním rámem a vzápětí se rozezněl alarm,“ vylíčil muž začátek problému.

Na zboží zůstal kód

Doplnil, že hned přišel opodál stojící člen ochranky, požádal ho o tašku a vyndal z ní čistící prostředek. Ten s vysvětlením, že to samoobslužná pokladna nedělá, odkódoval a vrátil zákazníkovi.

„Odcházel a já taky. Ale asi po pěti metrech za mnou přiběhl znovu a že chce ještě vidět pokladní doklad a udělat osobní prohlídku, ať s ním jdu do kanceláře. To jsem odmítl,“ pokračoval Vojtěch Noll.

Pomohla policie

Muž z bezpečnostní služby do něj prý začal strkat a bránit mu v odchodu, nejdřív sám a pak se k němu ještě připojil jeho kolega. „Tlačili na mě nehorázně, tak jsem zavolal policii,“ dodal Ústečan s tím, že až muži zákona ho zbavili cejchu zloděje a propustili z hypermarketu.

Mluvčí Tesca Eva Karasová se shoduje se zákazníkem v tom, že bezpečnostní zařízení signalizovalo neodkódované zboží, což po předložení obsahu tašky napravili. Pak už se však jejich líčení situace liší.

„Zároveň náš pracovník chtěl zkontrolovat, zda je daný výrobek zaúčtován i na paragonu. Zákazník však jej odmítl ukázat. Proto jsme zavolali policii,“ uvedla Eva Karasová. I ona potvrdila, že policisté kontrolou prokázali, že zákazník nákup v pořádku zaplatil. Odmítá ale, že by ho ochranka jakkoli šikanovala. Že nedošlo k omezování jeho osobní svobody, je podle ní patrné i z kamerového záznamu, který předali policii.

Žádná omluva

„Je nám líto, že se zákazník dostal do takové situace. Pokud nám ale zařízení signalizuje neodblokované zboží, vzniká důvodné podezření na krádež, a proto žádáme jak o předložení nákupu, tak paragonu,“ dodala mluvčí Tesca. Proč zboží včas neodkódoval pokladní dozor, který zákazníkovi dle jeho slov u pokladny pomáhal, nevysvětlila.

Vojtěch Noll trvá na svém. „Aniž bych se čehokoli dopustil, zadrželi mě, zdržovali, nehorázně na mě tlačili a vystavili mě ostudě. A když viděli, že volám policii, tak ji volali také a ještě si na mě stěžovali, že jsem je napadl,“ vypočítal utrpěná příkoří. Navíc mu vadí, že se mu ani neomluvili.

Nenechá to být

Podle něj pouhé neodkódované zboží nezakládá důvodné podezření na krádež. „Neřeknu, kdyby mě viděli, že něco v obchodě strkám do tašky. Ale toto byl bezdůvodný teror,“ ujišťuje Vojtěch Noll.

Mluvčí ústecké policie Vladimír Junek uvedl, že policisté věc kvalifikovali jako přestupek proti občanskému soužití. Viníka nebo viníky nespecifikoval, jen řekl, že věc se týká tří osob a bude je řešit přestupková komise příslušné radnice.

Vojtěch Noll chce vedle podaného trestního oznámení ochranku i Tesco žalovat. Ústecký právník Jan Michalec doporučuje podat žalobu na ochranu osobnosti a pro její účinnost radí žalobci zajistit si i svědky události.