Jako první na ni ve čtvrtek dopoledne vyjela autíčka na dálkové ovládání, „řízena“ dětmi z krajské Mateřské školy Krajánek. Dnes večer – podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka mezi 20. a 23. hodinou – na ni konečně vyjedou i skuteční řidiči.

Otevření Prodloužené Rudné v Ostravě, 19. prosince 2019.Zdroj: Deník / Lukáš Kaboň

Po dlouhých letech, „zpestřovaných“ zastavováním stavby a přetahování odpůrců o nároky a požadavky, je stavba konečně dokončená a otevřená! Výrazně pomůže Porubě od kolon „čoudících“ automobilů a řidičům výrazně zkrátí a zjednoduší jízdní dobu.

414 metrů na Googlu

„Když si dáte do vyhledávače na Googlu slovní spojení 414 metrů, tak prvních osm odkazů zahrnuje silnici prodloužená Rudná, což znamená, že je o ni eminentní zájem,“ prozradil jednu z kuriozit spojených se silnicí I/11 Vladimír Kremlík při slavnostním otevření.

Prodloužená Rudná v kostce
Délka komunikace: 6,9 kilometru
Plocha vozovky: 128,3 čtverečních metrů
počet mostních objektů: 16
Investor: Ředitelství silnic a dálnic
Zhotovitel: sdružení Strabag a OHL ŽS

Při něm zmínil i komplikovanou legislativu, kvůli níž nebylo možné využít potřebné páky a silnici zprovoznit dříve. „Pro Ředitelství silnic a dálnic toto musí být zkušeností, jak urychlovat výstavbu dopravní infrastruktury v ČR. Připravili jsme změnu legislativy, která by měla omezit obstrukce a pomoci tomu, že stavby budeme nejenom zahajovat, ale i otevírat,“ řekl Kremlík s tím, že novela zákona by měla začít platit v příštím roce.

Stavbu dodělávali v noci

Podle ředitele zhotovitelské firmy Strabag je prodloužená Rudná názorným příkladem toho, že se stávající legislativou je skutečně potřeba něco rychle udělat. Po vydání stavebního povolení pro poslední úsek byly práce zahájeny 26. září.

„Vidíte, kolik času bylo potřeba na přípravu stavby a kolik na samotnou realizaci,“ řekl šéf firmy Ondřej Novák s tím, že poslední panel protihlukové stěny jeho pracovníci montovali dnes po půlnoci v 1.22 hodin.

„Na tom je vidět, že jsme se zde opravdu neflákali,“ řekl Novák, podle něhož je předpokládaný termín úplného dokončení stavby srpen 2020 (nestojí například ještě lávka „Richtárka“, které se začalo přezdívat po architektu Dušanu Richtárovi, jenž se spolkem Skalka dostavbu dlouhodobě blokoval, nebo třeba cyklistická stezka).

Den práce a 43 dní čekání

„Dnes je to 3717 dní od doby, kdy Strabag podepsal smlouvu s ŘSD. Z toho se 3 625 dní čekalo na razítka a 85 dní se stavělo. Ten poměr je 1:43 – za jeden den, co se stavělo, se 43 dní čekalo na razítka,“ prozradil až děsivou statistiku náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, který přivedl znesvářené strany k jednacímu stolu, a zároveň vysvětlil, proč se namísto střižení pásky v tomto případě symbolicky orazil stavební deník razítky.

Souvisí to také s tím, že na prodloužené Rudné bude prozatím zahájen zkušební provoz. Během něj se bude po prodloužené Rudné jezdit rychlostí 90 kilometrů v hodině, konečná rychlost bude podle ředitele ŘSD Radka Mátla záviset na řadě testování, měřit se bude mimo jiné i hlučnost.

„Nejde tady jen o to, že se bude po prodloužené Rudné dnes večer jezdit, ale volná bude celá Rudná, protože jsme dnes odblokovali i výškovické mosty. Z Opavy až do Havířova bude konečně možné jezdit všude po čtyřech pruzích,“ sdělil další radostnou zprávu hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.