Sídlit bude v bývalých prostorách paláce Jablonexu na Palackého ulici a přístupná bude úplně všem. Více než dvacet regionálních bižuterních a sklářských firem bude na téměř šesti stech metrech čtverečných anonymně nabízet své produkty pod společnou značkou Made in Jablonec.
Za otevřením prodejny sice stojí svaz bižuterních výrobců, ale provozovat ji nebude. O to se postará firma JBX Retail, která má s tuzemským obchodem i bižuterií bohaté zkušenosti. „Sami prodejnu provozovat nemůžeme, museli bychom zaměstnat další lidi a starat se o její chod. Smyslem svazu je ale především sjednocovat samotné výrobce,“ říká předseda představenstva SVSB Jaroslav Hlubůček.
Podle něj už se značka Made in Jablonec prosadila i v Evropě a časem by měla plně nahradit zašlou značku Jablonex.
Od nové prodejny si svaz slibuje především zviditelnění regionálního bižuterního průmyslu, a to především u turistů, kteří navštíví Jablonecko a chtějí si odsud přivézt nějaký typický regionální výrobek. A sortiment má být široký. „V podstatě od dřevěné bižuterie až po lustry,“ říká Jaroslav Hlubůček.
Podle jednatelky společnosti JBX Retail Květuše Mlejnkové bude gró nabízeného zboží především v hotové bižuterii, a to jak standardní, tak módní. Nouze ale nebude ani o sklo, vánoční ozdoby či zmiňované lustry.
„V nabídce budou také výrobky se Svárovského komponenty nebo hobby produkty,“ poznamenala Mlejnková.
Prodávat budou jen členové svazu
Svaz výrobců skla a bižuterie, který vznikl spojením regionálních výrobců po pádu Jablonexu, má aktuálně pod svými křídly zhruba šedesát procent bižuterních producentů z Jablonecka. A mnozí přibyli právě proto, aby mohli nabízet své produkty v prodejně na Palackého ulici.
„Prodávat tam budou moct právě jen ti, kteří spadají pod svaz,“ uvedl místopředseda svazu bižuterních výrobců Milan Kohout.
Podle něj značka Made in Jablonec zaručí odběratelům krom kvality i jistotu splnění přísných hygienických norem. „Narozdíl od konkurenčních produktů z Dálného Východu,“ podotkl Kohout.
S očekávaným obratem jsou zatím všichni opatrní, ale představa existuje. „Budeme rádi, když bude obrat činit čtvrtinu obratu bývalé prodejny Jablonexu, který se pohyboval kolem dvou milionů korun měsíčně,“ poznamenala Květuše Mlejnková.
Chystají také bižuterní centrum
Vznik prodejny na Palackého ulici je mimo jiné prvním krokem k plánovanému vybudování velkého centra na prezentaci a podporu bižuterního průmyslu, které by mělo časem sídlit v jabloneckém Eurocentru.
„To je zatím ve fázi projektu. Chceme oslovit regionální politiky, aby nám vytvořili potřebnou podporu a potom ve spolupráci s Okresní hospodářskou komorou zažádat o dotaci z Evropské unie. Budou potřeba desítky milionů korun,“ říká Milan Kohout.