„Jako bájný Fénix vždycky povstane z popela, tak i hostinec Na Staré kovárně zbrocen pivem znovu ožívá!“ uvedla v pondělí hudební skupina na oficiální facebookové stránce. Právě Tři sestry v čele s Lou Fanánkem Hagenem původní hostinec Na Staré kovárně v branické ulici Ve dvoře proslavily – název se objevil na prvním albu z roku 1990 (Na Kovárně to je nářez), natáčel se tu též historicky první klip k písní Kovárna I (v březnu 1989).

Na podzim 1992 hospodu ovšem v Braníku zavřeli. Zvuk kovadlin zazněl, jak zpívá Fanánek, opět na Letné v Kamenické ulici. Jenže i tam se před pár lety nepodařilo managmentu Tří sester s majiteli domu dohodnout na pokračování. Fanoušci si mohli akorát tak prozpěvovat text skladby Kovárna III: „Je to sice pakárna, že tu neni Kovárna, jsou však nový hospody, kam můžem chodit pít.“

Na Žižkově se vždy dobře pařilo

Až v žižkovském paláci našli Fanánek a spol. útočiště, hostinec Na Staré kovárně otevře na konci února. Březnový koncert v sousedním klubu Akropolis v rámci unikátní Vinyl Tour bude koncipován jako oficiální „otvíračka“ s účastí Fanánka i baskytaristy Ing. Magora (občanským jménem Tomáše Doležala), kteří jsou ambassadoři nové Kovárny: „Na Žižkově se vždy dobře pařilo. A to se nemění!“

Jenže se mění vnitřek hospody, kde dřív bývala akvária naplněná různými zvláštními objekty, lampy z kokosových ořechů či posezení pod obrácenou kánoí v zadním salonku. „Restaurace navržená Františkem Skálou a Davidem Vávrou se nese v surrealistickém duchu. Kombinuje styl amerických jídelen, art deca a českých 50. let. Můžete zde obdivovat Skálovy mikrosvěty pouští, jiných planet i zvířat, které byly vystaveny na Expu 92,“ stojí stále na webu Paláce Akropolis.

Za pár týdnů zde už budou artefakty z historie kapely Tři sestry – kostýmy, kytary, Fanánkův obraz na motorce coby stylizovaný oltář a ze stropu by místo lodi měla podle plánů viset právě motorka. Při rekonstrukci se „sesterský“ kolektiv snaží, aby příchozím interiér připomínal něco ze dvou zavřených Kováren.

Skální příznivci hospodského rocku se nemohou dočkat, avšak pár fanoušků lituje: „Škoda, že kvůli tomu byl zničen původní originální interiér restaurace od Franty Skály.“ Ještě na konci minulého roku se na sociálních sítích rozjela akce občanské veřejnosti za záchránu interiéru, který získal cenu Interiér roku 1996 od Obce architektů a byl součástí Československého pavilonu na výstavě EXPO 1992 v Seville.

„Koncem května 2019 jsem napsal dopis majiteli paláce Akropolis Pavlu Hurdovi, ve kterém jsem vyjádřil své znepokojení nad děním v interiérech restaurace a kavárny pod vedením současného ředitele Nikolase Moisidise. Interiér, sloužící po dobu 30 let bez větších finančních investic na opravu mobiliáře, vyžadoval důkladnou rekonstrukci, která se podle mého názoru připravovala chaoticky a neprofesionálně,“ uvedl Skála dva dny před Štědrým dnem.

„Žižkovský kmotr“

Skála dodal, že se v červenci loňského roku setkal s bývalým zastupitelem městské části i hlavního města za ODS na večeři a vlivný politik, jemuž se přezdívá také „žižkovský kmotr“, mu údajně tvrdil, že žádný provozovatel jeho původní interiér nechce při zamýšlené rekonstrukci repsketovat. 

„Pokud se někde projevil chaos, tak z mého pohledu byl z velké části způsoben přístupem právě Františka Skály. Na jím zmíněné večeři v červenci 2019 jsme si vyměňovali stanoviska k probíhající rekonstrukci. Františkovi Skálovi jsem zaprvé nabídl možnost, aby vytvořil interiér s tím, že jsem trval na změnách dispozičního řešení. Protože toto nechtěl akceptovat, navrhl jsem mu dozor nad architektonickým řešením, které provede architekt nájemce, jinými slovy jakousi supervizi nad řešením jiného architekta,“ bránil se Hurda po Novém roce.

Podle Hurdy zněl Skálův hlavní argument, že „obrazy se také nepřemalovávají“. Architekt zase tvrdí, že se na základě jeho facebookové výzvy přihlásilo několik zájemců o provozování restaurace s původním interiérem. Vedením Paláce Akropolis byli prý odmítnuti i v době, kdy byl vnitřek hospody už téměř zdemolován. 

„Tím má iniciativa starat se o cizí majetek v zájmu zachování svého díla skončila,“ napsal architekt v předvánočním příspěvku s tím, že k iniciativě se připojil i spoluautor David Vávra, jehož proslavil třeba pořad Česká soda, kde vystupoval po boku Milana Šteindlera v lekcích německého jazyka s názvem Alles Gute.

Ochrana interiéru jako u vily Tugendhat

Hurda však uvedl, že už v polovině září proběhlo jednání, kterého se zúčastnili Moisidis, předseda představenstva Centra nezávislé kultury Paláce Akropolis, Doležal alias kapelník Ing. Magor a architekt Aleš Mikule. „Na této schůzce mě František Skála odevzdal další, již třetí dopis s tím, že se o změně interiéru bavit nehodlá a odešel opět se slovy, že obrazy se také nepřemalovávají,“ dodal.

„Interiér měl být jako jednotný celek se zbytkem Akropole pod podobnou ochranou jako brněnská vila Tugendhat. Dívat se na toto umělecké dílo jenom jako na realitní prostory je sice racionální, ale blbé,“ napsal k situaci jeden z facebookových uživatelů. Ostatní nostalgicky vzpomínají na „propařené“ večery v unikátní atmosféře restaurace a následné koncerty v podzemí paláce. Jiní uznávájí, že vlastník si se svým majetkem může dělat, co chce.

Každopádně, jak stojí v jednom z Fanánkových textů, zpátky se to nedá vzít. A proto se musí obyvatelé a nášvětvníci Žižkova spokojit s pozvánkou Tří sester: „Pokud máte rádi nejen kapelu Tři sestry, ale hlavně dobré jídlo a pití, víte, kam od konce února 2020 směřovat své kroky. Spojení poctivé české muziky, dobré kuchyně a oroseného půllitru piva Pilsner Urquell jsou jistoty, které nikdy nezklamou.“