Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Papírové jízdenky v Ostravě doplní nové čipové karty

Ostrava - Po dlouhých přípravách se konečně letos probojuje na svět. Čipovou kartu, která zjednoduší cestování po kraji, začne jako první vydávat Dopravní podnik Ostrava.

27.1.2011
SDÍLEJ:

Čipová karta.Foto: DENÍK/Jitka Pokorná

V Ostravě v prostředcích hromadné dopravy stále fungují papírové kupony a jízdenky. A spolu s nimi také zastaralé strojky, takzvané označovače. Papírové kupony ale čeká v nejbližší době nová konkurence. Čipová karta. Ta navíc bude mít už takové parametry, že ji lidé budou moci postupně používat k placení jízdného i v jiných městech v kraji a v budoucnu i v celé republice.

Mimo Ostravu už sice není čipová karta v prostředcích hromadné dopravy žádnou novinkou. Například v Opavě, Krnově či v Havířově už ji používají dlouhá léta. Nevýhodou ale je, že si mezi sebou systémy nerozumí a kartu jednoho dopravce většinou není možné použít u dopravců jiných. Podle původních plánů měla všechny čipové karty nahradit jedna univerzální, na kterou měli dopravci v kraji hromadně přejít. Nová strategie je ale jiná – dopravci si mohou nechat stávající karty, ty ale musejí splňovat určité parametry, které budou pro všechny stejné.

„Dopravní podnik Ostrava by měl být prvním dopravcem, který nové standardizované karty začne vydávat. A to již v nejbližší době. V první fázi se bude jednat o karty, na nichž bude pouze kupon dlouhodobé zónové jízdenky, jehož nahrávání bude prostřednictvím eShopu. Postupně se bude možnost nabíjení i uplatnění karty rozšiřovat,“ informoval Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, která projekt připravila.

Jízdné, parkovné i vstupné

„Očekáváme, že cestující tuto službu, která spočívá v nákupu dlouhodobých zónových jízdenek na internetu, přivítají. Hlavně s ohledem na úsporu času, který dříve museli trávit návštěvou prodejny jízdenek,“ sdělil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht s tím, že veškeré podrobnosti o nové službě společnost brzy zveřejní.

Prosazení jednotné karty pro celý kraj trvalo dlouhá léta a naráželo na různé problémy. V roce 2009 byl připravený projekt, který počítal s jednotnou Moravskoslezskou kartou, dokonce zastaven, protože nenalezl podporu u všech měst. Hlavně kvůli obavám z vysokých nákladů. Proto Koordinátor ODIS přistoupil k jinému řešení. „Podstatou nového řešení je vytvoření jednotného standardu pro odbavovací systémy a karty, kterému se jednotliví dopravci přizpůsobí. Dopravci budou vydávat nadále své vlastní karty, avšak odpovídající již tomuto standardu. Na kartách budou minimálně dvě povinné aplikace, a to společný prostor pro nahrávání dlouhodobých zónových jízdenek ODIS a společná elektronická peněženka pro placení jednotlivého jízdného ODIS,“ vysvětlil Stejskal.

Pokud to kapacita karty umožní, mohou se karty používat i k jiným účelům než k placení jízdného, například pro placení parkovišť, vstupného či k identifikaci v knihovně a podobně. „Například v Novém Jičíně, kde se k tomuto systému chystají také letos přejít, chtějí na kartu přidat možnost platit parkování. Jestli si k tomu Ostrava přidá vstup do Zoo nebo něco jiného, to už záleží na ní,“ dodal Stejskal.

POSTŘEH MIRKY CHLEBOUNOVÉ

Nechci kartu za všechny peníze

Mám ji. Volala nadšeně dcera. Tu slavnou opencard, přece. A nezklamala, fakt je to za ty prachy jenom takový lepší měsíčník, pokračovala v líčení naše pražská studentka. No, lepší…, zapochybovala. To se ani nedá říct, že lepší měsíčník. Můžu si ho sice koupit přes internet, ale pak stejně musím někam do metra kartu aktivovat. Taky na první pohled nevím, do kdy platí a jestli vlastně nejedu načerno. Buď si to tedy musím zapamatovat, nebo zase sledovat elektronicky či u strojku na opačném konci města. Ale aspoň si cvičím paměť, nebo protáhnu tělo, pochvalovala si další „vymoženosti“ proslulé opencard. Jo a ještě je možné přerušit čerpání měsíčníku, ale to, popravdě řečeno, ani nepotřebuju, připustila.

Vypadá to, že časem bychom se i v Ostravě a na dalších místech Moravskoslezského kraje mohli dočkat podobných služeb. Což o to, myšlenka jedné karty, na kterou si koupím jízdné, parkovací lísky, vstupné na výstavu, divadla nebo na bazén, se mi líbí. Vyplatilo se mi i držet se zásady, že nejsem tak bohatá, abych si mohla kupovat levné věci. Prostě, dobré zboží něco stojí. Teď jde jen o to, abychom nekoupili podobně jako v hlavním městě šunt za velký peníz.

ČTĚTE TAKÉ: Revoluce v cestování po kraji se nekoná. Zatím

Autor: Iva Havlíčková

27.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb. Markéta Pekarová Adamová. 21.10.2017
25

Ze sněmovních stran utratí nejvíc peněz za jeden hlas TOP 09

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
15 15

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

Bartoš jako Steve Jobs? Piráti „uloupili“ voliče a slavili

Jak by to vypadalo v pirátské domácnosti, pokud by se do sněmovny dostal nejen předseda Ivan Bartoš, ale i manželka Lydie coby desítka pražské kandidátky? „Mazali bychom si na střídačku svačiny,“ žertoval.

SLEDUJEME ON-LINE

Sečteno. ANO vítězem voleb. Do sněmovny pronikli i Piráti a STAN. Druhá je ODS

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ Ve Sněmovně bude nejvíc stran v historii - devět. Poslance získali ANO 2011, ODS, SPD Tomia Okamury, Piráti, KSČM, ČSSD, lidovci, Starostové a TOP 09. Novináři Deníku byli ve všech volebních štábech, vyjma SPD, kam jim nebyla udělena akreditace.

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Lídři stran se vyslovili pro poměrné dělení funkcí ve Sněmovně

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek doufá, že v nové Sněmovně bude zachováno poměrné zastoupení stran ve vedení komory. Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by však bylo kontraproduktivní, kdyby bylo více než pět místopředsedů. Místopředseda vítězného hnutí ANO Jaroslav Faltýnek s konsenzuálním rozdělením funkcí souhlasí, avšak připustil, že dohoda bude kvůli vysokému počtu zastoupených subjektů složitá. Politici to řekli v povolební debatě České televize.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení