Auta společnosti Eltodo posetá kamerami, která za běžného stavu bdí nad dodržováním pravidel parkování, své pravidelné kontroly nevynechávala ani v dobách koronaviru, kdy byly modré zóny po téměř dva měsíce zrušené.

V pražských ulicích jezdilo devět těchto aut. Údaje z jejich kamer za poslední dva měsíce, které magistrát Pražskému deníku poskytl, vyjadřují průměrnou obsazenost parkovacích zón v jednotlivých městských částech a podíl vozidel s parkovacím oprávněním.

Je třeba říci, že kapacity modrých zón nejsou plně využity ani za běžného stavu. Méně než 70% obsazenost je průměrně například v Praze 4, Praze 5, Praze 6 a Praze 9.

Poté, co byly modré zóny v polovině března dočasně zrušeny, začala jejich obsazenost výrazně stoupat, nejvíce v Praze 9. Nejvyšší obsazenosti pak dosahovaly v Praze 3 – přes 90 procent. Čísla však nevyjadřují obsazenost ve špičkách, kdy mohla být ještě mnohem vyšší.

Tabulka - parkovací zóny v Praze-Zdroj: Deník

„Úkolem Eltodo během nouzového stavu bylo monitorovat situaci i pro případ, že by někde došlo k parkovací kalamitě. Což se naštěstí nestalo především díky celkovému třetinovému úbytku dopravy,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Sledovali jsme, jaká je obsazenost modrých zón, obzvláště v centrální části města byla obsazenost k 90 procentům. Ve špičce byla jasně stoprocentní, auta parkovala úplně všude,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Na zrušení modrých zón si stěžovali také samotní rezidenti, kteří nemohli v okolí svého bydliště najít parkovací místo.

Město přišlo o podstatnou část příjmů

Kromě průměrné obsazenosti parkovišť Eltodo také monitorovalo parkovací oprávnění zaparkovaných aut. Za běžného stavu parkuje nejméně aut rezidentů v Praze 1 – průměrně 36 procent. Od poloviny března jejich podíl postupně narůstal, až činil více než polovinu. Podobně tomu bylo také v Praze 4. Největší průměrný rozdíl (až 27 %) oproti běžnému stavu byl však zaznamenán v Praze 5, a to týden před znovuobnovením modrých zón.

Podle náměstka město zrušením zón přišlo o podstatnou část příjmů. „Za předpokladu, že by lidé pracovali jako před krizí a byli by tu turisté, tak bychom přišli o 140 milionů korun,“ sdělil dále Scheinherr.

Obyvatelé městských částí, kde byly parkovací zóny zavedeny, platí ročně 1200 korun. „Koronakrize potvrdila důležitou funkci zón placeného stání, aby chránily rezidenty a ti měli možnost pohodlně zaparkovat v místě svého bydliště,“ dodal náměstek.

Město by chtělo získaná data použít pro vytvoření parkovací aplikace, která bude řidičům ukazovat volná místa, kde zaparkovat. Přesné údaje z ulic, kam Eltodo pravidelně zajíždí, ale Technická správa komunikací zatím neposkytla z obavy, aby mezer v monitoringu řidiči nevyužívali.