Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Patnáct podpisů za obchvat. Zbytečně?

Otrokovice – Zástupci Otrokovic, Zlína, kraje a dalších dvanácti měst a obcí se stále nesmířili se zpoplatněním nedostavěného obchvatu Otrokovic a nasadili do boje další zbraň.

27.6.2011
SDÍLEJ:

Obchvat OtrokovicFoto: archiv

Tou se má stát Deklarace samospráv, kterou v pátek podepsali právě v Otrokovicích. Ministerstvo přesto vzkazuje: Žádnou výjimku pravděpodobně nedostanete.

Deklarace má řešit neúnosnou dopravní situaci v Otrokovicích. Severovýchodní část obchvatu je hotová a zpoplatněná, navazující jihovýchodní část je v nedohlednu.

„Dochází tak k situaci, kdy auta mířící směrem k Uherskému Hradišti sjíždějí z konce nedostavěného obchvatu zpět do středu města a následně zde výrazně komplikují dopravu,“ vysvětlil starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Podle monitoringu, který si nechalo město udělat zhruba před měsícem, frekventovanou kvítkovickou křižovatkou projede více než 25 tisíc aut denně. „V pondělí a v pátek to bývá dokonce 32 tisíc vozů. „Kvůli zpoplatnění obchvatu jsme tak doslova zahlceni auty a situace už se stává neúnosnou,“ nezdráhá se přiznat Budek.

Díky podpisu deklarace má podle Budka město mnohem lepší pozici pro vyjednávání o změně současného stavu. „Dokument se dostane do rukou senátorů, poslanců, poputuje i na ministerstvo dopravy nebo k asociaci krajů,“ vyjmenoval starosta s tím, že si je přesto vědom toho, že podobné deklarace většinou nejsou úspěšné. „My tu ale nejsme od toho, abychom si řekli, že věc nepůjde řešit, a následně nic nedělali,“ odhaluje Budek.

Obchvat měl ulevit, místo toho vrací dopravu do města

Podle slov náměstka hejtmana Jaroslava Drozda, který má oblast dopravy na starosti, měli zástupci kraje optimistickou představu o tom, že když se podařilo vybudovat severovýchodní obchvat Otrokovic, bude rychlostní silnice R55 pokračovat i dále na jih. To je však zatím v nedohlednu. „Bohužel rychlostní komunikace kolem Otrokovic tak nyní nefunguje jako obchvat, ale vrací dopravu zpět do středu města, což je špatné,“ trápí Drozda.

Na druhé straně rozumí snaze státu vybrat na mýtném co nejvíce peněz, a zpoplatnit tak úseky cest, kde dříve byly výjimky. „Avšak do doby, kdy nebude dostavěn jihovýchodní obchvat Otrokovic, to vůči jejich obyvatelům není kvůli hluku, spalinám a též z hlediska bezpečnosti řešení optimální,“ připomíná Drozd. Ten se zároveň domnívá, že i díky personálním změnám na ministerstvu dopravy má deklarace šanci na úspěch.

Jedním z mnoha signatářů deklarace byla prostřednictvím starosty Antonína Jonáška také obec Tlumačov. „Rádi bychom, aby se doprava, zejména ta tranzitní, soustřeďovala především na dostavěnou silnici R55, a nejezdila tak stále přes Tlumačov, kde zatěžuje naše obyvatele,“ poznamenal starosta.

Ještě loni v listopadu přitom podle něj jezdilo přes obec 210 tisíc aut za měsíc. „Po otevření R55 jejich počet klesl o třetinu, ale osobně bych uvítal, abychom se dostali na hodnotu, kdy přes Tlumačov bude jezdit pouze třetina z původního počtu aut,“ přeje si Jonášek.

Také starostka Napajedel Irena Brabcová připojila k deklaraci svůj podpis. „Vyjadřuji tím podporu dostavbě obchvatu Otrokovic. Ten by měl výhledově končit v Napajedlích a byli bychom rádi, aby toto území bylo už konečně dopravně stabilizované a aby obchvat Otrokovic, tak jak je vyprojektován, byl konečně dokončen,“ objasnila Brabcová.

Ministerstvo ustupovat nehodlá, výjimky neuděluje

I kdyby ministerstvo na dokončení otrokovického obchvatu našlo peníze, řidiči po dané části R55 podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského stejně zdarma jezdit nebudou.

„Nechci předjímat, ale ministerstvo krajům v těchto věcech ustupovat nehodlá a výjimky neuděluje. O tom, že i tento úsek bude zpoplatněn, jsme zástupce kraje informovali s dostatečným předstihem, aby se na to mohli připravit,“ informoval Ptačinský s tím, že podobná situace jako v Otrokovicích panuje například v Ostravě nebo Mladé Boleslavi.

„Ministerstvo razí dlouhodobě teorii, že veškerá státní dopravní infrastruktura by měla být zpoplatněna a vybrané peníze by měly zpět putovat na její opravu a rozšiřování,“ dodal Ptačinský.

Přitom dopravní situace v Otrokovicích rozhodně není lhostejná ani místním. „Aut nám zde jezdí mraky. Po tom, co obchvat zpoplatnili, minimálně o třetinu více. Často člověk ani nemůže přejít silnici,“ postěžovala si například Jindřiška Zimáková.

Autor: Viktor Chrást

27.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš po jasném vítězství ve volbách.
15 30

ANO jasně vyhrálo volby. Babiš chce silnou a stabilní vládu

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
14 14

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

Lídr Pirátů Bartoš: S ANO žádná koalice nebude

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Mezi lídry napříč stranami druhý nejúspěšnější co do počtu preferenčních hlasů – získal jich přes 13 tisíc. Pirát Ivan Bartoš.

Prezidentské kandidáty překvapil velký pád ČSSD. Obavy mají u SPD

Některé uchazeče o Pražský hrad překvapil výrazný propad sociální demokracie, úspěch hnutí ANO očekávali. Řekli to v reakci na výsledek sněmovních voleb.

Koalici by měli utvořit ANO a ODS, říká politolog Charvát

/ROZHOVOR/ Jak výsledky ovlivní podobu dolní komory Parlamentu ČR? Deník se ptal politologa Jana Charváta z Karlovy univerzity. „Možnější variantu vidím tichou podporu menšinové vlády ANO ze strany ODS,“ řekl Charvát Deníku. Politolog rovněž zmínil úlohu Václav Klause mladšího (ODS), který získal víc preferenčních hlasů než předseda ODS Petr Fiala.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení