„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě. Zároveň už koncern Volkswagen a PowerCo tři místa pro výrobu bateriových článků vybíraly: Salzgitter (Německo), Valencie (Španělsko a St. Thomas (Kanada). Tyto tři závody mají výrobní potenciál až 200 GWh ročně,“ vysvětlil předseda představenstva Volkswagen Group Oliver Blume.

Budoucí továrna v Líních by zaměstnala 4000 lidí a její stavbu podpořil i stát, který tam chtěl postavit strategický podnikatelský park.

Český premiér Petr Fiala
Lithium a gigafactory by byla naše globální výhoda, řekl k plánům Petr Fiala

Volkswagen se ke gigafactory vyjádřil dříve než česká vláda, která o rozhodnutí Volkswagenu informovala na brífinku po svém středečním jednání.

„Šéf Volkswagenu ocenil dosavadní spolupráci s českou vládou na projektu výstavby továrny v Líních, tato lokalita se nakonec stala jedinou uvažovanou pro tuto továrnu v Evropě. Koncern Volkswagen však v této době nemůže rozhodnout o výstavbě další továrny. My ale nemůžeme čekat, musíme se soustředit na jiné projekty výroby baterií v České republice a pozemek v Líních nemůžeme držet dál pro Volkswagen,“ uvedl premiér Petr Fiala.

Dobrá zpráva pro Plzeň, špatná pro Česko

Rozhodnutí Volkswagenu přivítal primátor Plzně Roman Zarzycký.

„Co je dobrá zpráva pro Plzeň, je špatná zpráva pro Českou republiku. Potvrdilo se, že gigafactory byla nad síly Fialovy vlády. Byl jsem o tom přesvědčen celý rok a i jednotlivá jednání se zástupci státu nebo automobilky napovídala, že gigafactory v Líních nikdy nevznikne. Teď to máme černé na bílém,“ uvedl na svých facebookových stránkách Zarzycký.

Více než pět desítek letadel, vrtulníků a kluzáků, které jsou na letišti v Líních provozovány, přistavili na stojánku letiště jejich provozovatelé, piloti a nadšenci do létání na důkaz toho, že je na letišti provoz a slouží stále k leteckým činnostem
Gigafactory je pro Česko životně důležitá, shoduje se ministerstvo i Škoda

Stanovisko Volkswagenu předpokládal i starosta města Dobřany Martin Sobotka. „Nepřekvapilo mě to. My teď budeme čekat, jak se zachovají ostatní aktéři. Máme slíbeno Plzeňským krajem i vládou, že i když koncern Volkswagen v České republice stavět nebude, schválí se zásady územního rozvoje, které by nevratně odepsaly větší část stávající průmyslové zóny, konkrétně ze 700 hektarů na 200 plus 80 hektarů. To by mělo schvalovat zastupitelstvo Plzeňského kraje v únoru příštího roku a my věříme, že tento slib naši partneři dodrží,“ komentoval rozhodnutí pro Deník.

„Pro někoho je to výhra, pro někoho prohra, nicméně teď vstupujeme do neprobádaných vod. A to je věc, o které mluvil ministr Síkela, který naznačil, že zatím není jistota, co s líňským areálem bude dál,“ uvedl ve studiu České televize hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.

Více než pět desítek letadel, vrtulníků a kluzáků, které jsou na letišti v Líních provozovány, přistavili na stojánku letiště jejich provozovatelé, piloti a nadšenci do létání na důkaz toho, že je na letišti provoz a slouží stále k leteckým činnostem.Letiště Líně. Ilustrační snímekZdroj: Deník/Zdeněk VAIZ

Ten nedávno prohlásil, že vybudování průmyslové zóny má pro Plzeňský kraj smysl pouze tehdy, když investorem bude právě Volkswagen.

„Na to navázalo i ministerstvo obrany, které vydalo prohlášení, že s letištěm ustoupí pouze Volkswagenu. Předpokládám, že dnes bylo na vládě diskutováno také to, jestli je ministerstvo ochotné ‚věnovat‘ letiště pro jiný projekt,“ pokračoval Špoták, podle kterého by se v tom případě vrátila jednání, která trvala rok a půl, zase na začátek.

Stavět by mohl jiný investor 

To, že by na záložním armádním letišti v Líních mohl ale v budoucnu stavět jiný investor, nevyloučil ministr průmyslu Josef Síkela.

„Z předchozích usnesení vlády vyplývá, že pokud nebude v Líních investorem Volkswagen, bude to muset být jiný investor podobného významu, případně budeme pozemek vracet armádě. Po rozhodnutí Volkswagenu se budeme soustředit na jiné projekty. Z pěti, o kterých jednáme, by v úvahu vzhledem k velikosti areálu v Líních připadaly dva, jeden investor ale preferuje jinou lokalitu, s druhým jsou jednání teprve v počátcích,“ uvedl na brífinku Síkela.

Více než pět desítek letadel, vrtulníků a kluzáků, které jsou na letišti v Líních provozovány, přistavili na stojánku letiště jejich provozovatelé, piloti a nadšenci do létání na důkaz toho, že je na letišti provoz a slouží stále k leteckým činnostem
Největší investice v historii ČR? Proti supertovárně v Plzni je armáda i místní

„Pokud nebudeme znát jméno konkrétního investora, vědět, co by do regionu přinesl, nemá smysl pokračovat v jednání o změnách územního plánu a rušit funkční letiště,“ reagoval Špoták.