Tonda a Adéla. Jména razicích štítů, které před jedenácti lety pomohly firmě Metrostav dokončit zatím poslední úsek pražského metra do stanice Motol. V posledních letech se k nim přidali i jejich mladší a podstatně menší sourozenci. Nepomáhají však při ražbě tunelů, ale našli využití v jiných odvětvích stavařiny. Jedním z nich je štít Jaromír, který v posledních deseti měsících pomáhal při stavbě obchvatu Jaroměře na Královéhradecku.

Dálnice D11 u Běchovic
Dálnice u Prahy je rozšířená, ale auta se tlačí v užším režimu. Chybějí razítka

Zatímco Tonda vážil 900 tun a průměr razicího štítu činil šest metrů, Jaromír je proti němu se svými 80 centimetry v průměru doslova trpaslík. Přes jeho „kapesní“ rozměry na něj dělníci nedají dopustit.

„S nadsázkou by se dalo říci, že u Jaroměře tvoříme další metro. Ale nakonec v něm lidé nenaleznou vlakové soupravy, ale ‚tunel‘ bude odvádět dešťovou vodu z budoucího obchvatu města,“ řekl u stroje, který posledních deset měsíců pracoval takřka nepřetržitě, Jan Brabec z Hydrotechniky Praha. Poslední metry štít absolvoval o uplynulém víkendu.

I když se nejedná o tak rozsáhlou stavbu jako je metro, využítí stroje má podle stavbyvedoucího firmy Metrostav Infrastructure, která má obchvat Jaroměře na starosti, Jakuba Modráčka smysl. „Nasazení této nezvyklé technologie na takové stavbě lze vnímat jako docela kuriózní. Na druhou stranu v tomto případě dává smysl, protože dešťová kanalizace je v daném úseku naprojektována v průměru šest metrů pod zemí. To už na klasickou výkopovou metodu není, zemní práce by byly příliš náročné,“ informoval Modráček.

Neobvyklá technologie je v Česku využívána jen zřídka. Podobné stroje pomáhaly při stavbě silnice v Plzni, Stochově či na dálnici D3.

Stavba obchvatu Mošnova - 31. července 2023.
Obchvat Mošnova: Řidiči pozor. Současné uzavírky střídá další, snad ještě horší

Práce zmenšeniny razicího stroje se pojí s podobnými rituály, jako v případě stavby tunelů. Razicí štít, který metr zeminy „prokouše“ za hodinu posvětil farář a ve výkopu nad celým dílem dlí patronka všech havířů svatá Barbora.

Výstavba 6,5 kilometru dlouhého obchvatu Jaroměře má podle Metrostav Infrastructure skončit v řádném termínu. „Harmonogram prací jde podle plánu. Ke zprovoznění hlavní trasy obchvatu Jaroměře dojde 13. září 2024, dokončení celé trasy a zprovoznění všech objektů je plánováno na 22. března 2025,“ doplnil mluvčí firmy Michal Jurman.