Po otevření dálnice totiž v Přerově zkolabovala doprava a zejména kamiony z Polska, které navádí od Ostravy navigace, zablokovaly silnice. Strážníci jen v lednu rozdali na šedesát pokut.

Přerov se od poloviny prosince ocitl v sevření dvou nedokončených úseků dálnice D1 - část od Říkovic končí v poli, ve směru od Lipníku zase u podjezdu v Předmostí.

Vůbec nejhorší byla situace před vánočními svátky, kdy stála auta v kolonách desítky minut a zpoždění nabraly i autobusy.

Díky častým kontrolám se v lednu situace trochu zklidnila.

„Dopravní značení je stanovené tak, aby do Přerova přijelo minimum nákladní dopravy, a to jen taková auta, která jsou pro provoz nezbytně nutná. Protože řidiči kamionů zákazy nedodržovali, museli jsme přistoupit k represivním opatřením. Policie řidiče zastavuje, otáčí a rozdává pokuty,“ shrnul přerovský radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Město muselo přistoupit také k vypnutí semaforů v těch největších dopravních špičkách.

„Hlídky v případě, že výrazně zhoustne provoz, řídí dopravu na křižovatkách ručně - a to zejména v Předmostí,“ dodal.

Do města se nahrnuly i osobáky

Policisté už řešili i několik kolizí - jeden z kamionů například při otáčení na křižovatce v Předmostí shodil semafor, časté je i zablokování podjezdu nákladem. Naposledy podjezd ucpalo nákladní auto, převážející panely.

„Před sníženým jízdním profilem jsou umístěny značky, zakazující vjezd vyšších vozidel. V dopravní situaci, která panuje v celém městě a na křižovatce v Předmostí obzvlášť, bylo pro strážníky poměrně náročné dostat tahač zpět a podjezd zprůjezdnit,“ popsal zástupce ředitele Městské policie v Přerově Miroslav Komínek.

Hlídky strážníků podle něj zastavují řidiče kamionů na dvou místech - v ulici Velká Dlážka a ve Dvořákově u nemocnice.

„Kamiony do města vjíždějí houfně, protože je vede navigace a ignorují značky. Na kruhovém objezdu u Strojaře je otočíme, ale ve Dvořákově ulici u nemocnice už není kam. Skončí tedy v Přerově,“ vysvětlil.

Strážníci jen loni, kdy byla kvůli stavbě mimoúrovňového křížení v Předmostí uzavřena Polní ulice, rozdali šest set pokut. Letos jich už evidují šedesát.

„Většina zahraničních řidičů si nechá napsat pokutu na místě nezaplacenou, takže vymáhat peníze třeba po řidiči kamionu z Rumunska je docela obtížné. Po svedení dálnice do Přerova se sem ale nahrnula i osobní auta,“ konstatoval Miroslav Komínek.

Cvičení v cizích jazycích

Zastávka zahraničních kamionů ve městě má pro strážníky jen jedinou výhodu - procvičí se v cizích jazycích.

"Nejčastěji komunikujeme v polštině, ale hodně řidičů je i z Běloruska a už jsme se setkali i s tureckým šoférem. Všichni tvrdí, že je navedla do Přerova navigace," prozradil jeden ze strážníků.

Opatření, ke kterým přistoupilo město, měla přesto nějaký efekt - aut je v Přerově od ledna o něco méně.

„Budeme v nich samozřejmě pokračovat a koncem ledna máme naplánované jednání s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic, abychom situaci vyhodnotili,“ shrnul radní pro dopravu Tomáš Navrátil.

Naděje na zlepšení? V nedohlednu

Má Přerov naději, že se v příštích letech dopravní situace zlepší? Zatím to tak nevypadá - ekologičtí aktivisté Děti Země totiž stále nevzdávají svůj boj a blokují stavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.

„I když se v lednu situace na silnicích zlepšila, na jaře nějaké stavby ve městě zase přibudou. Zlepšení by mohlo nastat až po dokončení mimoúrovňového křížení v Předmostí a dobudování estakády nad železniční tratí, která odvede auta na Polní ulici. Dojde tak k lepšímu napojení Předmostí na město,“ uzavřel vedoucí oddělení dopravy přerovského magistrátu Alexandr Salaba.