Patnáct let starý povrch pouze asi 800metrového úseku bylo podle státních silničářů nutné opravit letos. Další dva nebo tři roky, než bude dostavěn obchvat Chrudimě, kdy by objížďky přinesly mnohem méně komplikací, by to prý nepočkalo.

S rekonstrukcí státovky se navíc kryje taktéž částečná uzavírka jedné z objízdných tras u nemocnice, kde radnice předělává chodníky. Řidiči si tak myslí, si z nich někdo dělá dobrý den.

Osm hodin a dost

Jenže lépe to prý zkoordinovat nešlo. „Máme na chodníky dotaci, musíme ji proinvestovat do září. Snažili jsme se ŘSD přemluvit, aby opravu státovky kolem kasáren na Slatiňany odsunulo, ale neuspěli jsme,“ tvrdí městský radní Pavel Štěpánek.

Na obou souběžných silnicích se přitom pracuje jako za tvrdého socialismu: pracovní doba jen ve všední dny a jen do brzkého odpoledne.

Podle Jiřího Hostaši z pardubické filiálky ŘSD však bylo nutné stavět letos, dokud jsou peníze. „Máme avízo, že v příštích letech už tolik peněz mít nebudeme. Navíc silnici musíme dát do pořádku před tím, než ji po dostavbě obchvatu převedeme na silnici druhé třídy a tedy do správy kraje,“ uvedl.

Odklad by prý silnice nevydržela ani ze stavebního hlediska. Byla prý už plná obrovských výtluků.

Opravdu? Redakce tudy jezdí každý den. Nikdy jsme si však žádných zásadních děr, který by nestačilo přelepit záplatou, nevšimli.

Odklad opravy o dva roky by přitom Chrudimi i řidičům nesmírně ulevil. Kdyby výpadovku silničáři rekonstruovali až po otevření obchvatu, zkomplikovalo by to jen místní dopravu. Teď namísto toho všechny kamiony jedoucí od Žďáru na Pardubice zatěžují kvůli rekonstrukci pouhých 800 metrů dlouhého úseku sedm vesnic na objízdné trase. Ta je dlouhá 18,5 kilometru!

Obyvatelé postižených obcí a jejich starostové mohou nadávat na přetíženost kamiony na tamních úzkých silničkách, ale to je tak vše.

Pikantní je rovněž skutečnost, že ačkoliv faktická uzávěra se týká celého čtyřkilometrového úseku ze Slatiňan do Chrudimi, silničáři opravují jen čtvrtinu z toho.

Kufr na dva měsíce

„Bylo zde špatné podloží, je třeba předělat celý 'kufr'. Na zbytku silnice je podloží v pořádku,“ uvedl Hostaša. Tím také vysvětluje, proč oprava trvá více než dva měsíce.

Řidiči si přesto ťukají na čelo, stejně jako u nedávné pokládky nového asfaltu na rychlodráze mezi Chrudimí a Pardubcemi. Tady byla původní vozovka zcela bez záplat a rovná jako sklo. Lepší jsme v celém regionu nenašli. Podle ŘSD se však už zejména na krajnicích začaly tvořit trhliny a asfalt byl za svou životností.

Problém ovšem je, že s tím je na štíru většina okresek v okolí, kam se jen podíváš. Jenže ty patří kraji a ten na jejich opravy nemá peníze.