„Kdo můžete, pomozte.“ Tak zněl apel majitele společnosti Brašnářství Tlustý a spol. směrem k zákazníkům.
Podnikatel však posléze přiznal, že mu žádný krach nehrozí. „Možná jsem použil expresivní slova. Nebylo to oficiální stanovisko, byl to lidský apel na naše zákazníky, aby nám dali ve slabé měsíce více práce,“ řekl serveru Novinky.cz.
Jeho krok mnozí odsoudili a na sociálních sítích nešetří kritikou.
„Naprostý dno…záměrně zneužili dobroty lidí, a to je prostě odporný,“ uvedla v komentáři ve facebookové skupině HolkyzMarketingu Kateřina Macháčková. Jiná komentující si zase myslí, že se to firmě určitě vymstí. „Byl to kalkul od počátku, a to je hnus… pán si pohřbil jak své jméno, tak podnikání a své zaměstnance… velmi nepovedené PR,“ stojí v dalším komentáři.
Od smlouvy lze ještě odstoupit
Některé komentáře přitom upozorňují, že zákazníci, kteří nedávno něco nakoupili, můžou ještě od smlouvy odstoupit.
Podle docenta Václava Stříteského z Katedry marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze je možné, že i přes velký obrat měla firma závažnější potíže s cash flow.
„Pokud ale byly jen krátkodobé, spojené se sezónností, vyvolat pocit závažné krize firmy a emotivní komunikací cílit právě na jádro věrných zákazníků by byl ryzí hazard s reputací značky. Jak praví jedna ze známých pouček v marketingu, budovat image značky je běh na dlouhou trať, avšak ztratit ji může být otázka chvíle,“ konstatoval Stříteský.
Podle něj by zákazníci firmě v potížích pomohli, kdyby znali pravdu.
„Upřímnost vůči zákazníkům se vyplácí dlouhodobě více než krátkodobý prospěch. Možná se jednalo jen o neobratnost ve formulaci výzvy, firma však mohla zásadní měrou uštědřit ránu důvěře svých zákazníků, to může dlouhou dobu napravovat a přitom doufat, že podobnou pomoc nebude brzy skutečně potřebovat,“ dodal.
Firma údajně zadržuje peníze neziskovce
Deník N rovněž upozornil na to, že firma už dva roky zadržuje vratku DPH, kterou měla vrátit neziskové organizaci Post Bellum. Brašnářství mělo neziskovce ušít nosiče balistických plátů. Organizace ale posléze zjistila, že z peněz, jež zaplatila z humanitární sbírky, nemusí hradit DPH.
Zástupce neziskovky pro Deník N uvedl, že celkem 81 subjektů, které pro ně také odvedlo zakázky, jim vratku bez problémů vrátilo. Jediné Brašnářství Tlustý prostředky zpět neposlalo. V červnu se nezisková organizace po několika nepovedených pokusech o domluvu obrátila na soud, který nařídil uhradit zbylý dluh 320 tisíc korun z původních necelých 400 tisíc korun.