„Zaregistrovali jsme zvýšený zájem uchazečů o práci řidiče tramvaje, kteří přitom nechtěli opustit svoji stávající pracovní pozici. Jejich motivací byl především zájem o kolejovou dopravu. Kurz je cílen zejména na neprovozní zaměstnance DPP a studenty vysokých škol,“ řekla Aneta Řehková, mluvčí DPP.

Podle agentury ČTK začne „verbování“ největšího magistrátního podniku 13. července. Do kurzu se bude moct přihlásit 24 uchazečů (kvůli kapacitě učebny a cvičných tramvají), ale jestli bude stejně jako v Brně pro veřejnost zdarma a náklady by hradil dopravní podnik, ještě není rozhodnuto.

Zájemci o netradiční brigádu musí podstoupit psychologickou a lékařskou prohlídku. „Teoretická výuka se uskuteční ve všední dny od pondělí do čtvrtka v odpoledních hodinách, praktické jízdy i o víkendech s přihlédnutím k pracovním možnostem uchazeče,“ uvedla mluvčí Řehková s tím, že se pro někoho může jednat o přivýdělek k současnému zaměstnání. Abyste se stali příležitostným řidičem tramvaje, není tedy nutné hned dávat výpověď.

Uchazeči musí být 21 let a musí mít řidičák

Absolventi kurzu po složení státních zkoušek dostanou zácvik ve vozovnách a následně usednou do tramvají. V době konání státních zkoušek musí být uchazeči 21 let a musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny B. Oproti řádným kurzům na řidiče tramvaje, které organizuje DPP zpravidla jednou za pět týdnů v tomto speciálním nemusí zájemci uzavřít pracovní smlouvu s dopravním podnikem.

Ačkoliv městská firma zatím ještě kampaň na nábor nespustila, zpráva o letním kurzu pro řidiče tramvaje se přes sociální sítě rozletěla mezi zaměstnanci DPP, kteří už nyní podle mluvčí Řehkové projevili zájem. „Pomalu se otevírá cesta pro nové tramvajáky s menšími úvazky či pro brigádníky,“ uvedl řidič s twitterovým účtem Tramvaják pražský.

Bude opakování speciálního kurzu?

Dopravní podnik, který kromě tramvají provozuje v metropoli metro, autobusy a lanovku, se s nedostatkem řidičů městské hromadné dopravy potýká dlouhodobě. Vedení Prahy se loni v říjnu dokonce rozhodlo, že bude jednat s ministerstvem dopravy o novele zákona o silniční dopravě, která by snížila věkovou hranici pro řízení autobusu MHD z 21 na 19 let. Zatím se tak nestalo. A také v únoru trvá kvůli chybějící pracovní síle „prázdninový“ provoz autobusových linek.

Částečně by mohl s tím problémem pohnout připravovaný „tramvajácký casting“. Dopravní podnik ústy mluvčí Řehkové navíc dává naději i těm, na které se nedostane letos v létě: „Do budoucna nevylučujeme opakování speciálního kurzu.“