Právě Liberec byl posledním městem na světě, kde „tédvojky“ v pravidelném provozu jezdily. Oba vyřazené vozy teď mají za sebou rekonstrukci a začínají jezdit znovu – na nostalgické lince v Praze.

„V Liberci už měly najeté kilometry, drželi jsme je jako záložní, i když jezdily docela často. Shodou náhod došlo k domluvě s pražským dopravním podnikem, kterému jsme prodali kompletní karoserie,“ připomněl provozně technický ředitel libereckého dopravního podniku Ludvík Lavička.

Za každý vůz pražská strana zaplatila asi 75 tisíc korun. „Kdybychom se s Prahou nedohodli, tak v tuto chvíli už nebudou existovat, ale budou sešrotovány,“ upozornil Lavička.

Z Liberce do Prahy tramvaje neputovaly přímo, ale zajížďkou přes Ostravu. Právě tam totiž prošly kompletní obnovou. „Byly v provozuschopném stavu, nicméně ten zub času se na nich podepsal. První je z roku 1958, druhá z roku 1962, takže mají nejlepší část života za sebou,“ podotkl Jiří Martiník, provozní ředitel ostravské firmy Ekova Electric, která opravu provedla. „Změna byla opravdu obrovská, z vozidla prakticky zůstal jen rám. Když to zhodnotím, tak Praha dostala de facto nové vozidlo v historickém hávu,“ dodal Martiník.

Každá z tramvají získala trochu jinou podobu. „Každá charakterizuje jiné období provozu tramvají T2,“ upozornil Petr Malík, který má v pražském podniku na starosti historická vozidla. Jeden z vozů tak vypadá jako z 60. let, druhý pak jako z 80. let minulého století.

Kromě dalších rozdílů tramvaje na první pohled odlišuje počet čelních reflektorů. Původně totiž měly tramvaje tohoto typu jen jeden, čímž si vysloužily i přezdívku motorka.

Nostalgická linka

Z Ostravy vozidla putovala do pražské vozovny Střešovice. Právě odtud budou od března pravidelně vyjíždět na nostalgickou linku číslo 23. „Ta vede z Královky přes historické centrum včetně Pražského hradu, královského letohrádku či Národního divadla na Zvonařku,“ vyjmenovala mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Ještě než „tédvojky“ začnou pravidelně jezdit kolem nejhezčích pražských koutů, proběhl v pátek 21. února jejich slavnostní křest. I ten provázel velký zájem médií a dopravních fanoušků. Nový vzhled tramvají si přijel prohlédnout i liberecký provozní ředitel Lavička. „Já jsem měl možnost několikrát se na ně podívat i v Ostravě a myslím, že jsou řemeslně velmi dobře zpracované,“ popsal své dojmy.

Liberecký dopravní podnik ale tomu pražskému „tédvojky“ závidět nemusí. Také v liberecké vozovně se totiž stále nachází muzejní kus tohoto typu. Ten zrenovovali nadšenci z místního Boveraclubu, na koleje vyráží při zvláštních příležitostech, jako jsou různé svátky, výročí, akce či oslavy.

Tramvaje typu T2 vyráběla pražská Tatra na přelomu 50. a 60. let minulého století. Stovky kusů jezdily kromě československých měst také v řadě velkých měst Sovětského svazu.