Ani ne tisíc korun měsíčně získá Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) za každý ze 300 autobusů, které nabídne k využití pro reklamní účely. Zajišťovat je za tuto cenu bude společnost Bigboard.

Dopravní podnik Praha. Ilustrační foto.
Odbory navrhují zvýšení mezd. Pražský dopravní podnik to odmítá

V porovnání s jinými městy budou zisky pražského dopravce podstatně nižší. DPP tvrdí, že šlo o transparentní výběrové řízení, ve skutečnosti se ale mohli přihlásit jen ti, co sledovali webové stránky firmy.

Pražský dopravní podnik nasadí do ulic elektromobily od ČEZ ESCO
Pražský dopravní podnik nasadí do ulic elektromobily od ČEZ ESCO

Spory o inzerci 

O reklamu v pražských dopravních prostředcích se v poslední době vedou velké spory, především mezi DPP a firmou Rencar, v které má DPP menšinový podíl. Podle tiskové zprávy DPP inkasuje za rok za 300 autobusů „více než tři miliony korun“, přesnou částku neuvedl a smlouva není dosud v registru smluv.

Při 3 milionech to znamená 813 korun za měsíc. V Liberci inkasuje tamější dopravní podnik z každého autobusu pod smlouvou 5 tisíc korun měsíčně bez DPH. Brněnský dopravní podnik si reklamu shání sám. Za polep na jeden rok si účtuje 130 tisíc korun, o třicet tisíc korun méně, pokud nejsou polepená i okna.

Kačerovské depo.
Dopravní podnik otevře v sobotu kačerovské depo

Rencar ostře kritizuje nový kontrakt 

DPP ale odmítá, že by ceny v Praze byly nízké. „Nelze komentovat srovnání s ostatními městy. Jedná se logicky o jiný trh, jiná pravidla, jiné souvislosti. Pokud to naopak srovnáme s tím, co DPP dostával dříve, tak jen 300 autobusů a 60 tramvají nám může vygenerovat více než 15 % toho, co DPP dostával za vše v dřívějších letech,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Nový kontrakt ostře kritizuje společnost Rencar, s kterou měl DPP smlouvu dříve. Firma v prohlášení upozornila, že stejnou částku Bigboard nabízel na pronájem stejného počtu autobusů jen na půl roku, pak ale odstoupil a místo toho získala smlouvu jeho sesterská firma. „Je zcela nepochopitelné, jak odborníci z jedné společnosti mohou nabízet za stejné portfolio služeb v letošním roce poloviční nájemné než v roce loňském,“ říká Pavel Slabý, generální ředitel společnosti Rencar.

Kačerovské depo.
Dopravní podnik otevře v sobotu kačerovské depo

Kritika výběrového řízení 

Letošní výběrové řízení podle něj jeví jasné známky netransparentnosti, jelikož DPP informace o řízení nikde nezveřejnil. DPP ale oponuje, že informace byly na webových stránkách. Rencar tvrdí, že web každý den sledovali a nic neviděli.

„Vše bylo na našich webových stránkách, čili přihlásit se mohl každý a vyhrála nejvyšší nabídka. Cena závisí na ochotě vítěze zaplatit nám co nejvyšší částku. Tedy řídí se to pravidly trhu,“ dodala Řehková. Kdo další se přihlásil a jak dlouho informace o soutěži na webu visela, mluvčí neuvedla.

Autobusy a tramvaje v Praze.
Dopravní podnik ročně chytne téměř 300 tisíc černých pasažérů

Podle Janusze Konieczneho z Nadačního fondu proti korupci obecně platí, že poptávková řízení nejsou příliš transparentní. „Na stránkách pražského Dopravního podniku je možné dohledat pouze informace o vybrané společnosti, kdy navíc lze mít značné pochybnosti o tom, že výsledná cena odpovídá tržní hodnotě. Z tohoto důvodu toto výběrové řízení působí neprůhledně,“ komentoval konkrétní Konieczny.

Informační centrum DPP. Ilustrační foto.
Informace i suvenýry nabízí dopravní podnik na hlavním nádraží