Praha je zamořená reklamním smogem. Včetně památkové rezervace. V Evropě to nemá obdoby. A situace se v rozporu se sliby celé řady magistrátních politiků napříč politickým spektrem řadu let nelepšila.

Spolupráce s živnostenským odborem 

Náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (SZ, Trojkoalice) teď slibuje: „Regulaci pouliční reklamy přitvrdíme.“ Fakt, že nejde jen o plané prohlášení, dokládá vymýcením reklamy na plochách patřících magistrátu. A teď prý chce podobného efektu docílit na plochách soukromých. „Stojíme na půli cesty, napravíme to,“ vzkázala Kolínská. Doplnila, že už požádala o spolupráci živnostenský odbor a právníky. „Zjevné porušování nařízení omezující reklamní smog musíme vyřešit,“ ujistila.

Aktivisté chtějí zajít ještě dál  

Její iniciativu vítá například obecně prospěšná společnost Kverulant.org, která se dlouhodobě angažuje v boji proti reklamnímu smogu. Její ředitel Vojtěch Razima se netají tím, že konečným cílem je likvidace reklamy na celém území Prahy. „Každá aktivita, která zmírní reklamní smog je pozitivní. Je potřeba vytlačit reklamu z města, stejně jako se tak postupně na základě zákona děje kolem dálnic a rychlostních silnic,“ sdělil Pražskému deníku Razima.

Vzájemné obviňování i konkurenční boj

Některé společnosti provozující reklamní plochy v centru Prahy omezení paradoxně a priori neodsuzují. „Pražská památková rezervace si opravdu zaslouží maximální ochranu proti nekontrolovanému nárůstu počtu reklam,“ uvedl výkonný ředitel společnosti BigBoard George Kisugite. Rovněž firma JCDecaux kvituje aktivitu města. Poukazuje ale na fakt, že někteří provozovatelé venkovní reklamy stále vydělávají desítky milionů korun ročně díky nečinnosti úřadů.

„Naprosto šokující je případ obří reklamní plochy na Nuselském mostě směrem do centra o velikosti 96 m2, kterou provozuje společnost BigMedia i přesto, že maximální přípustná velikost je stanovena na 4 m2,“ popsal generální ředitel JCDecaux Pavel Slabý.

Pravidla jsou jasně daná 

Reklamu v centru Prahy omezuje hned několik městských vyhlášek a dokumentů. Tím hlavním jsou Pražské stavební předpisy (PSP), o které se v minulém volebním období rozhořel boj mezi exprimátorem Tomášem Hudečkem (ex TOP 09) a billboardovou lobby. Hudečkova striktní verze PSP z roku 2014 mimo jiné omezovala reklamu v památkové rezervaci a zónách na 4 m2 plochy. Tato pravidla byla nakonec zrušena tehdejší ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (ANO).

Současné stavební předpisy omezují reklamu výrazně méně a zajišťují alespoň, že se pražská billboardová džungle nebude dál rozšiřovat. Vedle PSP existuje ještě nové nařízení z ledna 2017, kterým se zakazuje reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu.

Zásadní změnou oproti předchozí verzi nařízení je, že by od ledna 2017 v památkové rezervaci neměla být ani reklama subjektů, se kterými má hlavní město Praha uzavřenou smlouvu. Je evidentní, že toto nařízení prozatím nevedlo k zamýšlenému efektu a reklama v ulicích památkové rezervace stále je. Právě na naplňování tohoto nařízení se teď podle Kolínské magistrát zaměří.

Magistrát si věří víc než dřív 

„Pravidelnými kontrolami snižujeme množství ilegální reklamy. Na základě činnosti magistrátu je úbytek jasně patrný,“ shrnul tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman. „Věřím, že nám se během tohoto roku podaří nelegální reklamu plně zlikvidovat. Lidé se pak budou moci projít královskou cestou přes Staroměstské náměstí na Hrad a nepotkat žádnou reklamu na sloupech nebo telefonních budkách,“ dodává Kolínská. Spory se soukromníky se ale můžou kvůli správnímu řízení protáhnout i na několik let.