„Vizuální smog způsobuje našemu městu ještě větší škody, než to na první pohled vypadá,“ píše oficiální facebooková stránka koaličního hnutí Praha sobě. Příspěvek dále tvrdí, že „za ohyzdnými a nevhodně umístěnými reklamními poutači stojí totiž ve většině případů nevýhodné smlouvy z minulosti, na kterých městu unikají miliony ročně“.

V průběhu letošního roku pracovníci TSK budou odstraňovat reklamní navigační tabule umisťované podobným způsobem jako dopravní značení. Podle magistrátu reklamní tabule rozptylovaly řidiče, v některých místech překážely chodcům a komplikovaly také údržbu a úklid. „Město, které s reklamou nakládá střídmě a rozumně, je přehlednější pro chodce a řidiče a přívětivější pro všechny, kdo v něm žijí,“ řekl náměstek Scheinherr.

Z pražských ulic tak zmizí stovky reklamních nosičů. Jak upozornil Adam Scheinherr, Praha měla navíc dosud z jejich pronájmu minimální výnosy. „Za několik set reklamních nosičů dostávala Praha jen jednotky milionů korun. To neodpovídá běžné ceně za reklamu a jako nevýhodné jsme smlouvy nařídili vypovědět,“ doplnil radní.

U reklamních panelů na silničních mostech je však údajně situace komplikovanější. „Hlavní město je vázané problematickou smlouvu z roku 1992, kterou lze vypovědět pouze jednou za deset let. TSK nyní začne připravovat právní kroky nutné k tomu, aby reklama z mostů zmizela co nejdříve,“ oznámil v tiskové zprávě mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Zakazovat umí každý

„Chceme žít v moderním civilizovaném městě, ne v reklamní džungli,“ vzkazuje ve facebookovém příspěvku Praha sobě. Její lídr a poslanec Jan Čižinský se aktivitou stranických kolegů pochlubil na twitterovém účtu s tím, že s tou „nejhorší zaplevelující reklamou“ jako první z městských částí skoncovali v Praze 7, kde Čižinský dělá starostu.

Pod jeho příspěvkem se rozjela diskuze, kde mezi souhlasnými a pochvalnými komentáři vyčnívá kritika. „Hlavní focus (zaměření) bych očekával na budování něčeho. Udělat zákaz umí každý. V životě mi tyhle cedule nevadily. Dokonce mě ani nenapadlo, že by mi měly vadit. Občas mi i pomohly, když jsem něco hledal,“ píše o „dopravních značkách“, respektive reklamních poutačích na nich, jeden z diskutujících.

Nelegální LED billboard? Zapeklitý případ

Na sociální síti lidé členům Prahy sobě ve většině spíš děkují, protože považují zejména reklamu kolem silnici za „extrémní hnus“, ale k tomuto tématu mají také spoustu připomínek. Jedna z nich se týká inzertní LED obrazovku, která je na střeše dobu u Nuselského mostu mnoho let bez povolení. „Co třeba vyřešit tenhle nelegální LED billboard, který je tam už několik let a nikdo se nad tím nepozastavuje?“

Světelná obrazovka, která svítí z ulice Boženy Němcové obyvatelům okolních domů do oken a i podle policistů rozptyluje řidiče projíždějící po frekventované severojižní magistrále, nemá stavební povolení. Avšak řízení o jejím odstranění běží už šestým rokem! LED billboard patřil české firmě, která ho v roce 2009 narychlo a za podezřelých okolností prodala firmě do středoamerického státu Panama. „Firma Darien Capital sídlí v právní kanceláři Mossack Fonseca, tedy u hlavního hráče globální kauzy Panama Papers, který pro klienty z celého světa zakládal firmy v daňových rájích a tajil jejich skutečné majitele,“ napsaly v srpnu 2016 Hospodářské noviny s tím, že nájemní smlouva s majitelem se prakticky nedá vypovědět.

Přesto billboard bliká a svítí vesele dál. „Pracujeme na tom! Jde ovšem o zapeklitý případ, nicméně brzy budeme o vývoji informovat,“ sdělilo Čižinského hnutí. Případ však spadá pod stavební odbor Prahy 2.

„V listopadu 2019 byla stavebním úřadem zjištěna informace, že vlastníkem zmíněného reklamního zařízení by měla být společnost se sídlem na Floridě. Stavební úřad v tuto chvíli čeká na listinné důkazy, které by tuto informaci potvrdily. Teprve po té bude možné v řízení pokračovat a vydat rozhodnutí v souladu se zákonem," sdělila Pražskému deníku mluvčí Andrea Zoulová.

Pod kontroverzní světelnou reklamou se navíc nachází ještě obří reklamní plachta na domě. Ty však obecně nespadají do pravomoci stavebního úřadu. Jejich používání určuje magistrátní vyhláška o reklamě ve veřejném prostoru. „Nemám informace o tom, že by se připravovala novelizace vyhlášky,“ napsal redakci Pražského deníku mluvčí Hofman. „Za nelegální reklamu, tedy obří reklamní plachtu umístěnou přes dva domy v ulici Boženy Němcové, jsme již uložili cekem vysokou pravomocnou pokutu a v současnosti vedeme další řízení,“ dodal aktuální informace.