Poslednímu střetu chodkyně s autem zde v pondělí nedokázali zabránit ani hlídkující strážníci.

Začaly práce na úpravách přechodů

Firma MTZ již začala s výkopovými pracemi pro úpravy přechodů. Její dělníci na místě uvedli, že upraveny budou vedle toho u hlavního vchodu do Masarykovy nemocnice, kterému se přezdívá přechod smrti, ještě i další tři přechody v této ulici. A že hotovo vše musejí mít do konce tohoto měsíce.

Náměstek primátora Jan Řeřicha to potvrdil. „Přechody budou jednak nasvíceny shora a jednak instalovány LED diody přímo do vozovky, které budou non stop blikat. Upraveny budou i chodníky u přechodů a také částečně vyměněno dopravní značení za ještě výraznější,“ sdělil Řeřicha.

Město Ústí tato investice přijde zhruba na 2,5 milionu korun. Částečně se na ní podle Řeřichy bude podílet rovněž Ředitelství silnic a dálnic, jež komunikaci spravuje.

V rizikovém úseku na Severní Terase od křižovatky u tzv. hotelového domu po křižovatku pod areálem nemocnice je celkem 6 přechodů pro chodce, z toho 2 jsou opatřeny semafory. Těch se úpravy nedotknou.

Blikat budou zebry bez semaforů

„Upraveny budou jen ty 4 bez semaforů. My jsme chtěli osadit semafory i před nemocnici, ale dopravní policie nám to nepovolila. Stále se však té myšlenky nevzdáváme,“ řekl Řeřicha. Nicméně i nadstandardně označené a zvýrazněné přechody podle něj k bezpečnosti chodců výrazně přispějí.

Proti tomu nic nenamítá ani ústecká policie. „Minimálně v noční době to pomůže,“ souhlasí její mluvčí Veronika Hyšplerová. Ne tak ale se semafory. „Ty neberou v potaz lidskou chybu a nehodám nezabrání,“ uvedla Hyšplerová.

Jako příklad uvedla právě poslední karambol, kdy přes strážníka zastavujícího dopravu auto nestačilo zabrzdit a srazilo chodkyni.Přitom ten strážník tam funguje podobně jako semafor. Když zvedne plácačku, je to, jako kdyby se rozsvítila červená. Totéž by se tedy mohlo stát, i kdyby byl přechod řízen světelně.

GRAF NEHODOVOSTI NA PŘECHODU SMRTI

#nahled|https://g.denik.cz/54/a8/0409nehodovost_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/54/a8/0409nehodovost.jpg|Graf k nehodovosti.#

Hyšplerová zdůraznila, že i když se často mluví o přechodu před hlavním vchodem do nemocnice jako o přechodu smrti, tak to není úplně přesné. Rizikový je celý úsek Sociální péče od křižovatky se Starou a Krušnohorskou ulicí až po křižovatku s Božtěšickou ulicí, a to nejen pro chodce, ale i pro motoristy.

„Letos se tu stalo už 21 dopravních nehod s 1 úmrtím, 2 těžkými a 12 lehkými zraněními,“ informovala.

Zrovna tak přechody jsou rizikové všechny, nejen ten jeden nejsledovanější, kde se v tomto roce staly 2 nehody a v 1 případě to odnesl chodec. Stejná čísla platí i pro nespodnější přechod a napaříklad na horním přechodu u výjezdu z parkoviště nemocnice došlo dokonce ke 4 nehodám, z čehož chodci byli účastníky ve 2 případech.

Podle Hyšplerové je zde možno udělat celou řadu lepších opatření než semafory jako přechody ve tvaru písmene Z, ostrůvky mezi jednotlivými pruhy, zúžit komunikaci apod. „Ale ani z toho nic neochrání chodce stoprocentně. To splňují jen nadchody nebo podchody,“ dodala.

Změny budou, ale ne hned

Řeřicha v této souvislostipoz­namenal, že město plánuje změny křižovatky před nemocnicí, ale v dlouhodobějším horizontu.

Včerejší práce na Sociální péči se zájmem sledovali kolemjdoucí. Také seniorka Anna Chaloupecká, která se pohybuje těžce o dvou berlích a přecházení této silnice je pro ni hodně složité. „Chtěli jsme zde semafory, ale řekli nám, že to nejde. Snad i tohle nám trochu pomůže,“ doufá.

Město už zde nechalo udělat několik opatření, především zvýrazňující a částečně zpomalující prvky. V dubnu také začali tzv. přechod smrti denně hlídat strážníci. Celkem se jich tu střídá 12. Po nynějších úpravách by jej ale zase měli opustit.

Primátor Jan Kubata v této souvislosti kritizuje stát, že ač jde o jeho komunikaci, tak celý problém nechává na bedrech města.

Stát ale odpovědnost odmítá. „O nehodách tady víme a není nám to lhostejné, ale naše možnosti jsou v tomto směru dosti omezené,“ komentovala to před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková s tím, že bezpečnostní opatření jako nadchody, podchody, ostrůvky, osvětlení a další zařízení nejsou podle zákona součástí ani příslušenstvím komunikace, takže je to v gesci města.