Kdyby počet účastníků recesistického závodu veteránů Novobydžovský čtverec rostl geometrickou řadou, nevejdou se zanedlouho na náměstí.

Před dvěma lety mohli lidé obdivovat pět desítek strojů, letos jich na 14. ročník dorazila zhruba stovka. „To je absolutní rekord. Je to tím, že se k zájemcům nestavíme odmítavě. Pokud mají doma něco, čím se chtějí pochlubit, nikdo je určitě vyhazovat nebude,“ řekl jeden z pořadatelů Mirek Tupec.
Memoriálu slavné české závodnice Elišky Junkové předcházela tradiční ukázka všech nablýskaných dědečků na náměstí.

„Vůz jsem dostal jako dárek k padesátinám. Vyrobený byl v roce 1963, ale svezení je v něm opravdu hezké. Má měkké pérování, je velmi tichý, neuslyšíte žádné vrzání. Takový pohodlný rodinný auťáček,“ vychvaloval svůj Ford Taunus Jaroslav Látal z Týnce nad Labem.

O kousek dál se na slunci leskl černý „brouk“ z roku 1965, u kterého postávala mladá dáma. „Tohle autíčko byl vždycky můj sen. Velmi dlouho jsem ho sháněla. Štěstí se na mě usmálo až vloni. Už jsme byli letos na pardubické rallye, kde jsme skončili druzí. Jinak ale jezdím pomalu, abych si to užila,“ říká Aneta Dostálová z Dražkovic na Pardubicku.

Někteří milovníci veteránů přípravu skutečně nepodcenili a na trať dlouhou 75 kilometrů vyrazili v dobovém oblečení. „Jak dlouho jezdím? Pokud nepočítám začátky na pionýru, tak teď začínám. Namočil mě do toho synovec s bráchou,“ řekl Jaroslav Stuchlík z Hradce Králové.

Do Nového Bydžova přijel s britskou motorkou Raleigh z roku 1925. „Má to značnou spotřebu, až dvanáct litrů na sto kilometrů. Pokud ale člověk moc nejezdí, tak to není náročné. Ale velmi špatně se na to shání originální náhradní díly. Něco mám přímo z Anglie, většinu hledám na burzách nebo u jiných sběratelů,“ řekl Stuchlík.

Novobydžovský čtverec trhal rekordy také v návštěvnosti. Veterány obdivovaly stovky lidí. „Jede tady polovina mojí rodiny, tak jsem se přijel podívat. Taky mě to láká, ale nemám veterána. Nejvíc se mi stejně líbí bratránkova čezeta. Z aut bych bral toho zlatého forda,“ řekl Leoš Zezula z Nového Bydžova.

Před polednem závodníci vyrazili na trať s deseti zastávkami. „Na každé musí splnit úkol. Absolvují například slalom, musí říct jazykolam nebo určit na starším leteckém snímku Mlékosrb polohu hospody a pláže Járy Cimrmana. Vítěz? Každý, kdo dojede,“ dodal Tupec.