Postavit nadjezd, nebo podjezd? Řešení problému Velké Chuchle se táhne už přes dvacet let, místní lidé jsou z neutěšené situace bezradní. Část z nich dokonce sepsala petici za podporu nadjezdu. Městská část ale podala proti stavbě odvolání. Je pro podjezd. Kauzu nerozseklo ani nedávné zastupitelstvo.

Ve střetu zájmů?

Místním tak reálně hrozí, že budou „odříznuti“ od Prahy. Po dokončení modernizace trati bude totiž zdejší přejezd takřka pořád uzavřený. Prodlouží se tak jízdní řády městských autobusů, které sem jezdí ze Smíchova, i dojezd vozidel Integrovaného záchranného systému. Druhou stranou ze Slivence totiž neprojedou velké hasičské vozy.

„Zastupitelstvo brání variantě nadjezdu, protože někteří členové mají u přejezdu domy,“ domnívá se Jan Buřil ze spolku Lepší Chuchle.

„V konečném důsledku je nám jedno, jestli se postaví podjezd, nebo nadjezd. Vadí nám, že radnice pro to nedělá nic. Jediné, co se jim zatím podařilo, je pouze blokovat stavbu nadjezdu,“ řekl zdejší obyvatel Viktor Kobes.

Je podáno několik odvolání

Stavba mimoúrovňové křižovatky měla původně být součástí projektu na modernizaci trati mezi Smíchovem a Radotínem. Správa železnic ji ale kvůli zmíněným problémům bude řešit samostatně.

Dokumentaci původně zpracovala pro obě varianty nadjezd i podjezd. „Z došlých stanovisek převládl jednoznačný názor varianta nadjezd. Ta byla schválena i centrální komisí ministerstva dopravy. Tudíž ji Správa železnic sleduje jako jedinou možnou,“ sdělila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Na vybudování nadjezdu má územní rozhodnutí od stavebního úřadu Městské části Praha 16. „To ale nenabylo právní moci, neboť proti němu bylo podáno několik odvolání včetně toho od MČ Praha-Velká Chuchle,“ uvádí Pistoriusová.

V současné době leží věc u odvolacího orgánu, kterým je pražský magistrát. Ten dosud nerozhodl. Podle spolku Lepší Chuchle by stavba nadjezdu mohla začít v první polovině roku 2022, ovšem jen pokud radnice své odvolání stáhne. Celkové náklady jsou odhadovány na 420 milionů korun. Cena podjezdu by vyšla přibližně na dvojnásobek.

Vedení městské části je pro tunel

Starostka Velké Chuchle Lenka Felix ale tvrdí, že se městská část odvolala pouze proti úplnému uzavření přejezdu. „Při našem nástupu do funkcí bylo v platnosti usnesení zastupitelstva z roku 2014, které podporovalo variantu tunelu,“ sdělila Felix. „Vedení městské části je přesvědčeno, že jediné možné a rychlé řešení je stavba podjezdu,“ dodala starostka.

Podle ní spolek uvádí nepravdivé informace. „Variantu nadjezdu si zvolili již dříve a drží se jí zuby nehty. Protože jim dal souhlasné stanovisko předchozí starosta Stanislav Fresl, který tak učinil v přímém rozporu s usnesením zastupitelstva,“ uvádí Felix.

Podle ní je zavádějící i informace, že zastupitelstvo blokuje stavební řízení. „Není to pravda. V této chvíli probíhá řízení o územním rozhodnutí, nikoli stavební řízení,“ vysvětluje.