Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Převoz vážně raněných připomíná Kocourkov

Liberec – Liberecká krajská nemocnice již řadu let bojuje o to, mít v areálu funkční heliport.

4.2.2011 2
SDÍLEJ:

PŘI ZÁCHRANĚ ŽIVOTŮ JDE O VTEŘINY. Nový heliport pro krajskou nemocnici by ušetřil minutyFoto: Deník/ Martin Bergman

„Nedávno po vážném úrazu zemřela ještě během převozu mladá dívka. Její zranění byla tak vážná, že se už opravdu nedalo nic dělat, ani kdyby se jí dostalo okamžité pomoci. Přesto si ale při takovýchto případech stále klademe otázku, co kdyby… Omlouvám se za ten termín, ale současná situace s převozem vážně zraněných pacientů připomíná Kocourkov,“ konstatuje přednosta libereckého traumatologicko – ortopedického centra Richard Lukáš.

Špičkový odborník těmito slovy vědomě popisuje jeden z největších problémů, s jakým už více než deset let bojuje liberecká krajská nemocnice. A to, jak konečně docílit co nejrychlejšího převozu vážně zraněných pacientů. Po těžkých úrazech či autonehodách o jejichž životě rozhodují jen pouhé vteřiny.

Pro okamžitý převoz při vážných zdravotních případech má dnes již většina nemocnic ve vyspělých zemích zřízen v areálu heliport. Tím je přistávací plocha pro záchranný vrtulník určený pacientům na pokraji života a smrti. A aby se tito lidé dostali k lékařům co nejrychleji, bývá heliport obvykle umístěn v dosahu traumatologického oddělení – velmi často například přímo na střeše nemocnice. Tato varianta je navržena i pro Liberec. Dosud se však bezvýsledně řeší od roku 1992.

Na střechu nebo na parkoviště?

Na tom, že krajská nemocnice by heliport mít měla, se shodují i krajští radní. Ani jejich zástupce pro zdravotnictví Pavel Novák však nedokáže upřesnit, v jakém časovém rozmezí může být realizován. Jeho výstavba by totiž přišla na cca 50 – 60 milionů korun. Při posledním setkání s novináři navíc opomněl zmínit, že pro nemocnici existují už nějakou dobu dvě varianty přistávací plochy.

Kromě střechy připadá v úvahu i provizorium, kdy by mohl vrtulník dosedat na plochu jednoho z parkovišť, pokud by tento prostor prošel odpovídající technickou úpravou. Největší úsilí však dosud za tímto záměrem vynaložila liberecká záchranná služba a její ředitel Stanislav Mackovík, který je stávajícím stavem rovněž znepokojen.

„Jsem přesvědčen, že tato informace měla před novináři zaznít. Je to totiž zhruba už více jak měsíc nazpět, kdy jsme posílali na kraj veškeré podklady a výsledky jednání s provozovatelem našeho vrtulníku i civilní leteckou službou. A ti nám potvrdili, že provizorní heliport by mohl být relativně schůdným řešením současné situace do doby, než se najdou finance pro jeho zbudování na střeše.“

Jeho slova nám potvrdil i současný ředitel krajské nemocnice Luděk Nečesaný: „Ano, máme opravdu dvě varianty – plnohodnotnou a takzvaně ústupovou, která by stála asi kolem milionu korun. Brzy chceme obě předložit k rozhodnutí svému zřizovateli. Navíc vybudováním heliportu je podmíněn i provoz traumacentra – a tato podmínka je ohraničena koncem roku 2012. Času už tedy nezbývá mnoho.“

Nemocnice by to zvládnout mohla

Jak současně dodává, upřednostnil by dražší variantu podloženou úvěrem: „Domnívám se, že při dobrém hospodaření a s bankovní podporou by to nemocnice mohla zvládnout.“ Význam kvalitního heliportu podtrhuje i Stanislav Mackovík. „Pokud by odpadlo stávající několikeré překládání pacienta z vrtulníku do vozu, jeho převoz by se zkrátil nikoliv o osudové vteřiny, ale o rovných deset minut.“ V současnosti totiž záchranný vrtulník přistává nejblíže nemocnici až na letišti v Růžodole.

Autor: Ivan Šiler

4.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman (vlevo) a Jiří Drahoš. Kdo usedne na Pražském hradě?
5 11

Zeman si na debaty věří. Drahoš musí ukázat emoce, míní experti

Havárie autobusu v Turecku.
1 3

V Turecku havaroval autobus, zahynulo 11 lidí, 46 se zranilo

AKTUALIZUJEME

VIDEO: Mladý řidič nepřežil na Karvinsku srážku s autobusem

K tragické nehodě autobusu a osobního automobilu došlo v pátek večer v Havířově-Šumbarku. Na místě zůstal jeden mrtvý.

Tomáš Sedláček: Volit Babiše? To je chování ovce se stockholmským syndromem

/ROZHOVOR/ Ekonom Tomáš Sedláček je mužem mnoha zájmů, debatér, esejista, optimista a srdcař. Momentálně se vedle svého oboru hodně věnuje teologii a logice. Vtipně podotýká, že slavní mistři logiky nekončili úplně dobře, protože jejich mozky tu zátěž nevydržely, ale "u nás, kde zároveň platí, že jedna je i není jedna, by se museli zbláznit asi za hodinu". 

Týdenní zkrat: Sedm dní pro Babiše

Vládu s důvěrou nemáme. Vydaného premiéra v demisi máme. A takhle si tady žijeme.

Nejprodávanější auta roku 2017. První místo není překvapivé, jak dopadla Škoda?

Se začátkem nového roku se objevují i nejrůznější statistiky a průzkumy, které hodnotí rok minulý - a to rovněž v automobilovém průmyslu. Velice zajímavý je pak pohled na celosvětový žebříček aut, kterých se prodalo vůbec nejvíce. V první třicítce vozů se drží i jedna škodovka, zatímco na prvním místě kdovíjaké překvapení nečekejte.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>