Na meziměstskou zastávku u mosteckého Centralu přijíždí zelený krajský autobus a za ním žlutý Student Agency. Na odvoz netrpělivě čekají dvě desítky lidí. Šedivé mraky věští déšť. „Už se mi tu stalo, že jsem zmokl. Ono ale stačí, když nepříjemně fouká,“ svěřil se jeden z cestujících, který se vrací domů ze služební cesty. Kdyby začalo pršet, pár lidí by se schovalo pod úzkou markýzu obchodního domu, ostatní pod deštníky nebo by nastoupili mokří.

Na chybějící přístřešek, který nemá ani horní zastávka na protější straně třídy Budovatelů, si stěžuje víc lidí. „Když mi ujede autobus, musím čekat i dvě hodiny,“ řekl senior, který by uvítal stříšku se stěnami, to kvůli větru a bočnímu dešti.

Vedení města nyní rozhodlo, že nechá vybudovat na třídě Budovatelů dvě nové čekárny. Jedna zastřeší vytíženou zastávku u spodní části Centralu, druhá tu naproti, odkud se jezdí na hřbitov, do Havraně a na hipodrom. „Jsou to exponovaná místa, kde lidé nejsou chráněni,“ řekl primátor Jan Paparega. Instalace obou konstrukcí podle něj nebude příliš náročná. Výstavba se má připravit tak, aby už od sychravého podzimu cestující nemuseli moknout.

Radní diskutovali o možnosti, že by zázemí pro cestující na vlastní náklady uhradila firma, která má přístřešky s reklamami na zastávkách MHD. Nakonec rozhodli, že město vyjde z podobného konceptu staveb, ale vše uhradí samo, aby nezatížilo samosprávu dalšími dlouhodobými smluvními závazky.

Na stav upozornila architektka

Na nepohodu cestujících v samém středu města upozornila loni mladá pražská architektka Helena Kubínová, která se o Most zajímá a vytvořila pro centrum vlastní urbanistickou studii řešící i dopravu. Architektka by celé území pojala jinak, velkoryse. Se stromořadím, novými stavbami a větším komfortem pro lidi. „Mohla by tam být čekárna, kam by si lidé odskočili třeba na kafe,“ uvedla Kubínová.

O zastávkách v Mostě se bude víc diskutovat. Letos se zrekonstruuje druhé nástupiště u Kahanu, což dočasně omezí dopravu, a radnice vážně uvažuje o centrálním autobusovém terminálu. Ten by ulevil rušným ulicím, kde zastavují linkové autobusy a kde se očekává nárůst automobilové dopravy. Vybudování terminálu u vlakového nádraží na okraji Mostu do roku 2023 se stalo v únoru součástí plánu velkých dopravních změn, který schválilo zastupitelstvo.

V anketě na webu Deníku, které se zúčastnilo 158 čtenářů, 92 procent z nich uvedlo, že Most autobusové nádraží potřebuje. Lidé záměr probírali i na redakčním facebookovém profilu, kde zazněl nápad udělat autobusové nádraží místo parkoviště mezi Priorem a hlavní poštou. „To je blbost. Zkomplikovalo by to celou dopravu v centru. Na okraji, kde je i vlakové nádraží, by to bylo fajn,“ reagovala čtenářka Petra.