Za několik let by se mohlo stát, že ze zastávek MHD zmizí téměř polovina přístřešků. Nevlastní je totiž Praha, ale firma JCDecaux, se kterou má magistrát uzavřenou často kritizovanou smlouvu na provozování reklamy na městském mobiliáři. Vedení metropole proto musí stihnout vypsat tendr na nového dodavatele.

Smlouva Prahy se společností vyprší v roce 2021

Nejlépe v příštím roce. „JCDecaux vlastní zhruba 600 přístřešků s reklamou a potom další bez reklamy," uvedl technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský s tím, že dopravní podnik jich spravuje asi 700.

Smlouva Prahy se společností vyprší v roce 2021 a podle současného vedení se prodlužovat nebude, protože je dlouhodobě nevýhodná. Pokud tedy Praha do té doby nezajistí nové zastávky, cestujícím by mohlo při čekání na autobus či tramvaj za několik let pršet na hlavu.

Společnosti potřebují na vytvoření zakázky rok či dva

Podle radního pro majetek Karla Grabeina Procházky je potřeba tendr vypsat tři roky před vypršením současné smlouvy. „Společnosti, které dělají městský mobiliář, potřebují na vytvoření zakázky rok nebo dva. My zase potřebujeme nějakou dobu na přípravu zadávací dokumentace a uskutečnění tendru," uvedl s tím, že tři roky do vypršení je rovněž termín, od kterého podle smlouvy může město zakázku vypsat.

Nejprve musí skončit soutěž na design přístřešků

Aby to nebylo tak jednoduché, městský Institut plánování a rozvoje (IPR) navíc připravuje jinou soutěž, a to na designovou podobu přístřešků. Ta by měla skončit někdy na podzim příštího roku. A bez jejího výsledku, tedy návrhu podoby nového mobiliáře, logicky město nemůže potřebnou zakázku vypsat.

Podle radního Procházky by se mělo vše stihnout, chce se však zasadit o větší koordinaci různých městských organizací. „Navrhl jsem vytvoření pracovní skupiny, která by měla začít pracovat na zadávací dokumentaci, abychom předešli nekoordinovanému vypisování různých soutěží, což se občas stává," vysvětlil.

Radnice chtějí instalaci asi tří set autobusových přístřešků

Součástí skupiny by měli být zástupci IPR, dopravního podniku, magistrátních odborů a podobně. S nových tendrem se chystá „svézt" i dopravní podnik, který čelí stížnostem ze strany městských částí na zastaralé zastávky v jeho majetku a na jejich nedostatečné množství. Radnice požadují instalaci zhruba tří set padesáti autobusových a padesáti tramvajových přístřešků.

U dalších stovek chtějí výměnu nebo opravu. Podle Šurovského není ve finančních možnostech podniku těmto požadavkům vyhovět a bude nutné počkat na systémové řešení veškerého městského mobiliáře, které by měl řešit právě nový tendr.

Ve spolupráci s radním pro dopravu Petrem Dolínkem se nicméně vedení dopravního podniku rozhodlo pořídit alespoň padesátku mobilních přístřešků, které by se daly umístit tam, kde chybí nejcitelněji. Nyní se chystá vybrat jejich dodavatele.

Smlouva s JCDecaux

Francouzská firma JCDecaux pro město od roku 1994 spravuje zastávky MHD, lavičky a odpadkové koše výměnou za zisky z pronájmu reklamních ploch. Městu platí ročně deset milionů. Několik předchozích vedení Prahy se pokoušelo podmínky smlouvy upravit. Současná primátorka Adriana Krnáčová chtěla původně smlouvu vypovědět, na základě loni zpracované právní analýzy však změnila názor. Podle analýzy by byl problematický i případný odkup mobiliáře v majetku JCDecaux městem, a to kvůli zákonu o veřejných zakázkách.