A jestliže se někdy řidiči s cyklisty dohadovali o tom, komu patří silnice víc, nyní se to děje dvojnásob.

„Už teď si pedálisti myslí, že celý svět je jedna cyklodráha. Arogantnější komunita na světě není. Dopadne to tak, že pojede pumpička a za ním 15 aut a všichni vykulenci se ho budou bát předjet,“ napsal na sociálních sítích čtenář Petr Kuki Kukanek, podle něhož je změna novely nesmysl.

Jiní ji naopak vítají a doufají, že přispěje ke zvýšení bezpečnosti cyklistů na českých silnicích. „Jsem jak řidič, tak cyklista. S návrhem souhlasím. Nejednou jsem dostala zrcátkem a to jsem jela za krajní čarou v šotolině. I cyklista má právo na život,“ reagovala zase Ivana Suchomelová.

Právě bezpečnost cyklistů je hlavním důvodem, proč poslanci novelu schválili. „Jak statistiky říkají, je třeba se cyklistům věnovat a musíme je v silničním provozu více chránit, proto kvitujeme, že se něco takového děje,“ uznala změnu koordinátorka BESIP za Pardubický kraj Radka Osterová. Avšak dodala, že v restrikci spatřuje několik mezer. „Mám strach, aby se z toho nestalo prázdné ustanovení napsané na papíře, jelikož si nedovedu představit, jak by měli řidiči vzdálenost odhadovat a jak ji bude policie měřit. Je to těžko kontrolovatelné a vymahatelné,“ dodala Osterová.

Problém? Úzké silnice

Na některých úzkých silnicích nebude třeba možné cyklistu takto ze široka objet, řidičům zkrátka budou chybět potřebné centimetry a pokud za cyklistou pojede poctivec, který s předjížděním počká na širší silnici, budou se za kolem tvořit kolony. „Stále jsou v Pardubickém kraji vedlejší komunikace, a to zejména kolem větších měst, jako je třeba Chrudim, kde jsou hodně úzké silnice a bývá tam problém se cyklistovi bezpečně vyhnout,“ uvedla Osterová. Problémovým místem je například Sečská ulice, která spojuje Chrudim s rekreačními lesy Podhůra. Zejména o víkendech cyklisté míří k rozhledně Bára a na frekventované vozovce je pro řidiče obtížné je objíždět.

V Pardubicích je zase černým bodem ulice 17. listopadu, která vyvolává hádky mezi účastníky provozu pravidelně. Ulice je totiž velmi frekventovaná, hojně ji využívají jak řidiči, tak cyklisté a po obou stranách stojí zaparkovaná auta. Do toho ji na třech místech přecházejí chodci. „Tahle komunikace je příklad toho, že to potřeba je. Máme desítky kamerových záznamů, kdy lidé v zaparkovaném autě otevřeli dveře těsně před cyklistou nebo cyklista skončil na zemi, protože ho někdo srazil,“ upozornil náměstek pardubického primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš, který novelu podporuje.

Avšak zrovna na 17. listopadu podle něho není možné ji vždy dodržet. „ Nikdo ale nebude měřit žádné centimetry, jde o to, aby vozidlo kolo objelo z dostatečné vzdálenosti a neohrozilo cyklistu. Změnu zákona vidím jako obrovský symbol toho, že řidiči budou muset brát cyklisty na vědomí. Uvědomí si, že cyklista je ten slabší, ohroženější a je třeba na něj brát ohled,“ doplnil Kvaš.

Město chce však minimalizovat riziko nebezpečných situací pro cyklisty, proto chystá v ulici změny v dopravě. Cyklisté se nejspíš dočkají cyklopruhů po obou stranách silnice, avšak na jedné straně se zruší parkoviště. „Přijde obrovská vlna emocí, protože umožnit bezpečný průjezd cyklistům znamená, že musíme omezit počet parkovacích míst, s čímž se zvedne vlna nevole,“ upozornil náměstek.

Míst, kde řidiči cyklisty předjíždí jen s obtížemi, je v Pardubickém kraji ale daleko více. K nebezpečným situacím dochází například na silnici mezi Němčicemi a Dřítčí, kde musí lidé překonat mostek přes Labe. Cyklista tak do kopce zpomalí, řidiči za ním tečou nervy a rozhodne se ho předjet. Úsek však není příliš přehledný, kromě změny sklonu se totiž silnice i klikatí, a tak neposkytuje řidiči dostatečný výhled. „Do zatáčky je špatně vidět a stejně tam kdekdo předjíždí, a když jede auto z protisměru, cyklistu tam zmáčkne,“ popsala nebezpečnou situaci Pardubačka Kateřina Hlaváčová.

„Děje se to prakticky všude, kde nejsou cyklostezky. V Pardubickém kraji máme ale štěstí, že se cyklostezky budují a je jich tu mnoho,“ doplnila Osterová.