„Těch charakteristických starých důlních vozíků na uhlí s technickým označením JDV 1.25 poptával jeden soukromý těžař ze Španělska sedmdesát. Nakonec si jich odvezl čtyřiadvacet, což bylo množství, které se vešlo právě na jeden kamion,“ uvádí Naďa Chattová mluvčí těžařské společnosti OKD.

Prodeje nepotřebného mají na starosti její kolegové spadající pod náměstka pod nákup – specialistka hospodaření s majetkem Eva Šimíčková a vedoucí odboru oprav Tadeusz Pieczka – přičemž se řídí zásadou, že kupec musí platit více, než je cena šrotu. Obchod probíhá formou e-tendru, elektronické aukce.

Důlní vozíky jdou na kusy

Důlní vozíky brávají lidé i po kusech. „Vysloužilý havíř ho dostal na zahradu k šedesátinám od manželky. Anebo ženich na svatbě jako netradiční dar od kamarádů,“ přibližuje mluvčí s tím, že zájemci se rekrutují dále z řad sběratelů či fandů hornictví. Mnoho vybavení je však provozuschopného a v provozu zůstává.

Čelbový kombajn AM 50 tak razí pod Prahou energetické kolektory a přivaděče.

„Novým majitelem je jedna stavební firma. Která si ho dala v našich servisních dílnách od specialistů ke své spokojenosti také ještě zrenovovat,“ pokračuje Chattová. Jedná se i se stavaři z Ostravy, zajímají je nakladače. Polsko je místem, kam míří části neobvyklé dobývací technologie Room & Pillar či nakladače PSU 9000 a DHL 800. Něco se prodá do Německa, na Slovensko. Tureckým těžařům se zase líbí razicí kombajny dh R70 a AM 50/132. Ruští jednají o koupi sekcí Fazos 12/52. Vietnamští pořizují důlní trafostanice…

Ale k hlavním odběratelům patří jihomoravské město Zbýšov! Aby taky ne, když radnici vede bývalý razič a technik na čelbě Vratislav Široký a budují tu hornické muzeum. „Těžba uhlí u nás skončila ve dvaadevadesátém. Já fáral od sedmasedmdesátého roku na jámě Jindřich,“ poznamenává zbýšovský starosta.

Ostravsko-karvinský revír tudíž prodává do Rosicko-oslavanského revíru dobývací kombajn KGS 645 i s částí stěnového dopravníku PF4/932, hřeblový dopravník TH500, čelbový nakladač PSU 9000, závěsné lokomotivy LZH, kolejové mašinky DH 30 a DH 70 či důlní vozy klánicové, plošinové i pro převoz mužstva.

K TÉMATU

Autíčka v podzemí…
U amerických těžařů nic neobvyklého, v českých podmínkách ale svého času naprostý unikát. Technologie s názvem Room & Pillar (Chodba / Pilíř) má za sebou nasazení na Dole ČSM-Sever a auta na baterie – Shuttle Car pro odvoz rubaniny a Scoop pro dopravu materiálu – k ní také patří. Vzhledem k nemožnosti jejího dalšího efektivního využití je však i tato technologie odprodávána. Novým vlastníkem se stává polská firma, která jí z OKD odváží sedmnáct kamionů.