Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidič smrtící sanitky dostal podmínku

Náchod - Dva mrtví a dva zranění pacienti. Tak skončila loňská nehoda sanitky na Náchodsku. Řidič neviděl na levé oko a na pravé jen z části.

21.9.2010
SDÍLEJ:

Z tragické nehody sanitky.Foto: Archiv hasičů

Okresní soud v Náchodě potrestal devětašedesátiletého Karla Květa, který loni v červnu u Červeného Kostelce těžce havaroval se sanitním vozem VW Transporter. Se sanitkou narazil do kovového zábradlí a následkem havárie, podle obžaloby, zemřeli dva lidé.
Soud dospěl k názoru, že řidič zanedbal důležitou povinnost při výkonu svého povolání a uložil mu podmíněný trest, v délce osmnáct měsíců.

Řidič v té době na pravé oko neviděl a levé měl zdravé jen z 80 procent. To mu však nezabránilo řídit sanitku se čtyřmi pacienty. Následek? Pětasedmdesátiletý muž zemřel na místě, další byl zraněn těžce. V nemocnici skonal za několik dní. Řidič, společně s dalšími dvěma pacienty, utrpěl jen lehké zranění.

Slepota za nehodu nemůže, uznal soud

Obžalobě a ani soudu, se však paradoxně nepodařilo prokázat, že příčinou tragédie byla právě částečná slepota řidiče. Naopak soud i žalobce uznaly tvrzení řidiče, že v době nehody byl zasažen malou mozkovou příhodou. Krátká ztráta vědomí pak byla příčinou, že Karel Květ ztratil kontrolu nad vozem. „Obhajobu obžalovaného potvrdil znalecký posudek, který konstatoval, že mozkovou příhodu nemohl předvídat. A tudíž nebyl schopen havárii zabránit,“ řekl soudce Jiří Kučera.

Soud musel slevit i z původního stavu obžaloby, kdy měli následkem havárie zemřít dva lidé. Jeden na místě a druhý až za několik dní. „V mezidobí od nehody do vyhlášení rozsudku došlo k úmrtí dokonce dvou poškozených. Příčinná souvislost mezi úmrtím a poraněním není na základně soudně lékařských znaleckých posudků dovoditelná. Příčiny leží primárně v již dříve špatném zdravotním stavu poškozených,“ řekl soudce Jiří Kučera.

Smrt zavinil řidič

Ani soud však nakonec nezpochybnil, že za smrt muže, který zemřel na místě, může právě řidič. „Bylo prokázáno, že pacienti v zadní části vozu a ani pacientka, která seděla vedle řidiče, nebyli připoutaní. Povinností řidiče vyplývajícího z jeho povolání přitom je, aby zajistil připoutání imobilních pacientů a ostatní upozornil na to, že bezpečností pásy mají použít,“ řekl v soudní síni šéf Okresního státního zastupitelství v Náchodě František Macura. „Svědeckou výpovědí pacientky, která jela vpředu, bylo navíc prokázáno, že cestující v sanitě na nutnost použití pásů upozorněni nebyli. A stejná svědkyně také řekla, že obžalovaný přepravoval tímto způsobem pacienty běžně,“ dodal.

Podle státního zástupce Františka Macury byla dokonce v inkriminované sanitce tak špatná situace, že upoutání pacientů bylo částečně nemožné. „Pásy byly zamotané pod sedačkou. A to tak, že je nešlo použít. Pokud byli dopravováni pacienti na invalidním vozíku, jejich upoutání bylo dokonce technicky nemožné,“ dodal. V tomto případě lze tedy dovozovat, že částečnou vinu může nést i firma, která sanitku provozuje. „To ale nelze prokazovat v trestním řízení. Případná odpovědnost firmy může být zkoumána v občansko právním řízení. Žalobu ale musí podat sami poškození,“ dodal žalobce.

Syn zemřelého: Já to tak nenechám

Na zanedbání povinností řidiče upozornil i syn muže, který zemřel pár dnů po nehodě. „Bezpečnostní pásy ve voze byly omotané kolem spodní části sedačky a na první pohled bylo vidět, že jsou plesnivé. To svědčí o tom, že je nikdo měsíce nepoužíval,“ řekl Jiří Mach. „Navíc je s podivem, že si zaměstnavatel řádně neohlídal zdravotní stav obžalovaného, když mu svěřil řízení sanitky. Zákon řidičům z povolání ukládá pravidelné psychotesty a neurologická vyšetření. A zaměstnavatel by po nich měl vyžadovat výsledky. Pokud měl řidič skutečně malou mozkovou příhodu, dřívější vyšetření by mohlo jeho špatný zdravotní stav odhalit,“ míní syn zemřelého pacienta.

„Jsem přesvědčen, že kdyby Dopravní zdravotní služba Náchod, kontrolovala svoje zaměstnance, tak k havárii nedošlo. Poradím se s právníkem a pravděpodobně na ni podáme žalobu,“ dodal. Dopravní zdravotní služba Náchod už dřív vinu odmítla a odpovědnost svalila na obžalovaného, tedy na svého zaměstnance.

Rozsudek nad Karlem Květem, kterému soud uložil 18 měsíců s podmínečným odkladem na tři léta, není pravomocný. Státní zástupce a také advokát obžalovaného, si totiž nechali lhůtu k odvolání.

Jiří Máslo

21.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Miliardový zámek na osobní údaje. Nařízení začne platit za půl roku

Tisková konference ODS po volbě místopředsedů Poslanecké sněmovny
11

Fiala neuspěl. „Nepolíbil prsten“

Zvrat v miliardovém obchodu. Škodu Transportation má koupit PPF Petra Kellnera

Jeden z největších obchodů tohoto roku je nyní u konce. Plzeňskou Škodu Transportation podle čtyř zdrojů Hospodářských novin získá skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Informoval o tom server iHned.

Komentář Kateřiny Perknerové: Vojtěch Filip, génius reálpolitiky

Komunistická strana Čech a Moravy vyhrála sněmovní volby. Tedy ne na první dobrou, ale na druhou ano. Ačkoli skončila až pátá se 7,76 procenta hlasů, její předseda Vojtěch Filip dokázal za poslední měsíc to, co nikdo před ním.

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Pikal

/ROZHOVOR/ Místopředseda Pirátské strany Vojtěch Pikal z Olomouce byl také zvolen místopředsedou Poslanecké sněmovny.

Úsek Pražského okruhu získal kladné stanovisko EIA

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v pátek získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA). Informovalo o tom ministerstvo životního prostředí. Úsek označovaný číslem 511 by se mohl začít v roce 2020.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT