Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči autobusů a trolejbusů mají stávkovou pohotovost

Opava – Odboráři Městského dopravního podniku Opava (MDPO, a. s.) vyhlásili na sklonku minulého týdne tzv. stávkovou pohotovost. Nejsou spokojeni s dosavadními výsledky jednání o své budoucnosti.

19.1.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Milan Freiberg

Jak minulý týden deklaroval Miroslav Vaněk, předseda výboru základní organizace odborových svazů DOSIA, zaměstnanci opavského dopravního podniku nejsou spokojeni se svými platy ani s tím, jak vedení podniku, respektive město Opava, jako jeho majitel, přistupuje k řešení jejich problémů.

I když v současné době podle Miroslava Vaňka probíhají jednání, zdá se, že k dosažení cílů dopraváků zatím cesta nevede.

Protože každé jednání má dvě strany, vyjádřil se k aktuálnímu stavu také Hynek Woitek, ředitel společnosti MDPO, a. s. Ten upozornil, že město Opava má v současné době schváleno na rok 2011 pouze rozpočtové provizorium, a to znamená, že MDPO, a.s., bude hospodařit se stejnou výší kompenzace prokazatelné ztráty, jinými slovy dorovnáním ztrát ve výši předchozího roku.

„Stejně jako vedení MDPO, a. s., tak i majitel si je vědom, že dochází k nárůstu nákladů především z důvodu nárůstu ceny nafty, spotřeby elektrické energie, nárůstu odpisů. Současný stav městského rozpočtu ale neumožňuje ani pokrýt tyto zvýšené náklady, natož aby se ještě zvyšovaly osobní náklady, které tvoří přibližně polovinu celkových nákladů,“ říká Hynek Woitek a zdůrazňuje, že oblast příjmů, kdy přibližně polovinu tvoří příjem z jízdného a polovinu kompenzace prokazatelné ztráty, nedává téměř žádné možnosti, jak příjmy zvýšit.

Při současném provizoriu MDPO, a. s., nemá ani plně pokryty odpisy, jinými slovy má na rok 2011 plánovánu ztrátu.

„V této situaci jsem odborářům sdělil, že nárůst tarifních mezd o devět procent, který požadují, je nereálný. Jednalo by se o částku okolo pěti milionů korun. S ohledem na ekonomickou situaci a rozpočet statutárního města Opavy, ale i ekonomický a společenský vývoj v regionu i republice jsem navrhl nulový nárůst tarifních mezd,“ říká ředitel dopravního podniku s tím, že v případě možného nárůstu mezd existuje více variant, jak danou situaci řešit.

Jaké jsou možnosti řešení?

Jedna z možností, jak navýšit mzdy, například je, že část současných benefitů, jakými jsou důchodové připojištění, týden dovolené navíc, příspěvek na stravování nebo zaměstnanecké jízdné, se může použít na zvýšení mezd. K tomu ale prý chybí dohoda s odboráři.

Dopravní podnik hledá úspory i ve svých nákladech. „Najít úspory v řádech milionů již znamená redukci dosavadní sítě městské veřejné dopravy v Opavě tak, aby došlo k úsporám vozidel, tedy i zaměstnanců. V tomto případě se jedná o podstatně složitější a dlouhodobější variantu, o které budeme jednat s novým vedením magistrátu,“ nastínil další z možných cest Hynek Woitek, který také připomněl, že další možností je vrátit se k nárůstu mezd při projednávání řádného rozpočtu města na rok 2011.

Jak připomíná, jako ředitel zodpovědný za zaměstnance a ekonomiku firmy nemůže slibovat nesplnitelné. „Na druhé straně chápu požadavek mít se lépe, chtít vyšší plat, ten se však musí odvíjet od reálného základu. Věřím však, že budeme-li odvádět ještě kvalitnější službu, budeme mít i finance na posílení mezd,“ soudí ředitel, který sice považuje některé kroky odborů za unáhlené, ale respektuje právo a návrh těch, kteří k tomu mají mandát zaměstnanců.

Autor: Martin Kůs

19.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Babis
AKTUALIZOVÁNO
28 22

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

Carles Puigdemont na demonstraci katalánských separatistů
2 6

Jako za diktátora, stěžuje si katalánský premiér. Plán Madridu prý nepřijme

Bartoš jako Steve Jobs? Piráti „uloupili“ voliče a slavili

Jak by to vypadalo v pirátské domácnosti, pokud by se do sněmovny dostal nejen předseda Ivan Bartoš, ale i manželka Lydie coby desítka pražské kandidátky? „Mazali bychom si na střídačku svačiny,“ žertoval.

SLEDUJEME ON-LINE

Sečteno. ANO vítězem voleb. Do sněmovny pronikli i Piráti a STAN. Druhá je ODS

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ Ve Sněmovně bude nejvíc stran v historii - devět. Poslance získali ANO 2011, ODS, SPD Tomia Okamury, Piráti, KSČM, ČSSD, lidovci, Starostové a TOP 09. Novináři Deníku byli ve všech volebních štábech, vyjma SPD, kam jim nebyla udělena akreditace.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Lídři stran se vyslovili pro poměrné dělení funkcí ve Sněmovně

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek doufá, že v nové Sněmovně bude zachováno poměrné zastoupení stran ve vedení komory. Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by však bylo kontraproduktivní, kdyby bylo více než pět místopředsedů. Místopředseda vítězného hnutí ANO Jaroslav Faltýnek s konsenzuálním rozdělením funkcí souhlasí, avšak připustil, že dohoda bude kvůli vysokému počtu zastoupených subjektů složitá. Politici to řekli v povolební debatě České televize.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení