Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči pražských autobusů mají strach

Praha - Zaměstnanci dopravního podniku plánují krátkou stávku na dobu pohřbu řidiče, který nedávno zemřel po konfliktu s cestujícím.

30.9.2009 4
SDÍLEJ:

Řidiči autobusů./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Už je to více než týden, kdy tragicky zemřel řidič autobusu městské hromadné dopravy. Doposud se nepodařilo objasnit, jak ke smrti došlo.

Jisté je, že tato nešťastná událost je stále otevřená a v mysli ji nosí kromě pozůstalých i většina zaměstnanců pražského dopravního podniku. Ti teď plánují, že v době pohřbu zesnulého zastaví veškerou autobusovou dopravu.

Jako první o tom informovala MF Dnes. „Zatím to nemohu oficiálně potvrdit. Jisté je, že dopravní podnik jako celek nějakým způsobem určitě vyjádří pietu zesnulému. Otázkou zůstává, jak se k tomu nakonec postaví samotní řidiči, jestli opravdu na určitou dobu zastaví,“ sdělil Deníku mluvčí dopravního podniku (DP) Ondřej Pečený. Termín pohřbu zatím nebyl určen.

Problém jménem dispečeři

Na možném přerušení provozu se řidiči DP domlouvají na internetovém serveru DP-Aréna. Chtějí se tak mimo jiné tímto způsobem domáhat většího bezpečí při jízdě. Stěžují si například na ignoraci ze strany zaměstnanců dispečinku, kteří údajně často odmítají kontaktovat městské strážníky a nutí řidiče, aby situaci zvládli sami.

„Jsem připraven do toho jít, pokud se společně dohodneme a nepojedeme všichni. Spolupráce s dispečery opravdu není nejlepší,“ potvrdil jeden z řidičů MHD, který si nepřál být jmenován.

Napadení je více

Před více než týdnem zemřel jeho kolega na lince 198 v Písnici po incidentu s cestujícím, který si ve voze zapálil cigaretu.

Není jisté, co za smrtí stálo, ale faktem je, že případů napadení od cestujících je více. Jen v autobusech se ročně jedná v průměru o dvacet oznámených případů, které končí pracovní neschopností.

I proto by si řidiči přáli absolvovat kurzy sebeobrany. „S napadením svých lidí měla svého času problémy také pražská záchranka. Pražští záchranáři měli možnost absolvovat sebeobranné kurzy. Dopravnímu podniku na něco podobného peníze nikdy nezbyly,“ podotkl ve svém článku na serveru DP Aréna Pavel Ďuran.

Počet napadení řidičů

První číslo je rok, druhé počet napadení bez pracovní neschopnosti, druhé s pracovní neschopností řidičů.

2003 60 21
2004 34 16
2005 30 23
2006 36 20
2007 22 25
2008 47 23

Chce to lepší spolupráci

Kromě zmíněných kurzů sebeobrany je zřejmě potřeba také lepší spolupráce mezi zaměstnanci DP. Není možné, aby dispečeři odmítli řidiči přivolat na pomoc městskou policii.

Ta je přitom připravena zasáhnout. Strážníci vykázali kvůli nepřizpůsobivosti od ledna do září tohoto roku z vozů MHD 2 337 lidí. „Dlouhodobě to tak funguje, pokud dostaneme upozornění, hlídka ihned vyráží na místo. Vzhledem k počtu strážníků samozřejmě není možné být například v noci na všech linkách a hlídat provoz, ale se zvyšujícím se počtem zaměstnanců městské policie se zlepšuje i toto,“ vysvětlil Vladimír Kotrouš, ředitel pražské městské policie.

Snahu o zlepšení potvrzuje i mluvčí DP Pečený. „Nemohu přesně vyjádřit, jak spolupráce s dispečery funguje, ale pracujeme na tom, aby se situace zlepšovala. Mohu ale potvrdit, že si řidiči občas stěžovali na to, že poměrně dlouho trvalo, než někdo dorazil na místo. Strážníci však potřebují nějaký čas na přesun,“ doplnil.

„Situace se přece jen lepší. Bezpečnostní ředitel pražského dopravního podniku jedná pravidelně s odbory, a tak ví, co nám hrozí za nebezpečí,“ informoval Josef Buriánek, předseda sdružení, které v DP zastupuje řidiče autobusů.

Chybějí kamery

Pomoci by mohl také kamerový systém, který ve starších vozidlech chybí. Zavedení webových kamer v nočních linkách požaduje například i zastupitel Petr Hulinský (ČSSD). Monitorování dění ve vozech podle jeho slov zajistí větší ochranu řidiče i cestujících.

„Budu prosazovat zavedení webových kamer do vozů MHD, které budou napojené na pult centrální ochrany městské policie, jako je tomu například v Londýně,“ uzavřel Hulinský.

Autor: Lukáš Marek

30.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
1 9

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.
1 9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení