Podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bylo cílem této stavby za více než třiatřicet milionů korun zvýšení bezpečnosti řidičů v úseku častých nehod. Místem denně projede přes patnáct tisíc aut. „Vzhledem k vysoké dopravní intenzitě původní styková křižovatka silnic I/43 a II/150 u Sebranic nezajišťovala plynulý a bezpečný průjezd,“ uvedla mluvčí státních silničářů Lucie Trubelíková.

Křižovatka na silnici I/43 poblíž Sebranic je ve statistikách na druhém místě nehodovosti na Blanensku. Má ji nahradit kruhový objezd.
U Sebranic vznikne okružní křižovatka. Silnice kolem Svitavy získá nový povrch

Nová okružní křižovatka měří v průměru čtyřicet metrů a má tři paprsky. Čtvrtý severní paprsek silničáři dostaví až při budování obchvatu Sebranic silnicí I/19 s napojením silnice I/43 a přeložky silnice II/150. „Součástí stavby bylo i vybudování nového veřejného osvětlení v oblasti křižovatky a jeho doplnění na silnici I/43 směrem na Sebranice, které je již funkční,“ sdělil ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.

Vyšší bezpečnost

Vyšší bezpečnost motoristů si od nové stavby slibuje také senátorka za blanenský obvod Jaromíra Vítková. Dlouhodobě se angažuje v přípravě výstavby silnice I/73, která má nejen na Blanensku ulevit právě přetížené I/43. „Nová okružní křižovatka u Sebranic přispěje ke snížení nehodovosti v místě, které bylo dějištěm častých dopravních nehod, bohužel i s fatálními následky. Intenzita dopravy stále roste a mnozí řidiči ve směru Brno-Svitavy nehleděli na snížení rychlosti a výjezd od Boskovic byl proto velmi riskantní. Navíc bude křižovatka součástí křížení I/43 s novou I/73,” poznamenala Vítková.

Zdroj: Deník/Jan Charvát

Kritika řidičů

Řada motoristů však silničáře za technické provedení rondelu u Sebranic zasypala ostrou kritikou. Vadí jim, že ve směru od Svitav na Brno nemohou jet řidiči přímo a musí projet právě zmíněnou okružní křižovatkou. „ŘSD utratilo peníze za to, aby se bypass v podobě původní silnice odstranil a zavezl. To nechápu. Teď kamiony, za kterými už od Letovic jede kolona aut, budou muset ve sjezdu pod kopcem u Sebranic při nájezdu na kruháč téměř zastavit. Pak se zase z nuly rozjíždět do dalšího kopce. Bude to tam ucpané a plynulost provozu bude nulová. A to se ani nebavím o tom, jak dostane zabrat ovzduší,“ uvedl například jeden z řidičů Vladimír Bílý.

Ředitelství silnic a dálnic oponuje tím, že v místě jízdního pruhu Svitavy – Brno se vybudoval neprůhledný val s výsadbou stromů a keřů z bezpečnostních důvodů. „Účelem valu je upozornit řidiče na změnu režimu dopravy. Okružní křižovatka je z důvodu bezpečnosti provozu z osy silnice I/43 vymístěna. Cílem je zvýšení bezpečnosti na křížení I/43 a II/150 do doby zprovoznění silnice I/73,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková.

Nová okružní křižovatka u Sebranic bude mít využití i po dokončení stavby silnice první třídy I/73 Bořitov – Svitávka. Silnice II/150 zajišťuje napojení Boskovic na trasu I/43. Po komunikaci I/43 je veden mezinárodní tah E 461, který jižně od Brna pokračuje po silnici I/52 resp. dálnici D52 ve směru na Rakousko do Vídně. Silnice I/43 začíná v Brně, Králově Poli na silnici I/42 a je ukončena na hraničním přechodu Dolní Lipka s Polskem.

Výhledově by pro zajištění nadregionálního provozu měla být silnice I/43 nahrazena plánovanou silnicí I/73 vedenou v trase D1 – Kuřim – Svitávka – Velké Opatovice – Jevíčko – D35. Silnice I/43 by pak měla sloužit zejména regionální dopravě, popřípadě pro zajištění místní dopravní obslužnosti.

Čtyřpruh na I/73

Podle aktuálních informací silničářů je realizace úseku D1 – Bořitov plánována na rok 2030 až 2034, úsek Bořitov – Svitávka na rok 2026 až 2029 a Svitávka – Staré Město na rok 2028 až 2032. „Podařilo se vyjednat, že úsek od Svitávky po Staré město bude pokračovat jako čtyřpruh, stejně jako celá I/73. Na Krajský úřad Jihomoravského kraje byla podána žádost o zahájení územního řízení, jehož výsledkem by mělo být územní rozhodnutí na stavbu Bořitov – Svitávka,“ uvedla nedávno senátorka Jaromíra Vítková.

Křižovatka, kterou brzy pohlídá radar.
VIDEO: Nová hrozba pokut nedaleko Lipůvky, řidiče na I/43 zkrotí radar

Ředitelství silnic a dálnic pracuje také na odstraňování bodových závad na silnici I/43 v Jihomoravském kraji. Připravuje mimoúrovňovou křižovatku v Podlesí, východní části Kuřimi a v Lipůvce. Dále plánuje v obci Závist stoupací pruh a u Svitávky odbočovacích pruh. Upravit chce také úseky v lokalitě lomu v Černé Hoře. Další zásahy pak chystá v úseku Perná – Krhov, Krhov – Voděrady a Letovice – Rozhraní.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pošta nebo hobby market? Blanenští spekulují o využití bývalého supermarketu

Zdroj: Deník/Jan Charvát