Nad úsekem Kuřim – Svitávka minulý týden diskutovali starostové, zástupci investora stavby, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, posudkář dopadu stavby na životní prostředí a pracovníci státní správy. „Od Svitávky po Černou Horu není problém. V oblasti mezi Černou Horou a Kuřimí jsou možné tři varianty vedení rychlostní sinice,“ nastínil poslanec František Sivera, který se jednání účastnil. Podle něj tudy může vést nová trasa, která by však rozdělovala Malhostovice a Nuzířov, dále trasa v blízkosti stávající silnice I/43, která by byla příliš drahá a teréně náročná.

„Třetí možností je vést rychlostní silnici v místech bývalé německé dálnice. Na jednání jsme se dozvěděli, že je nepřijatelná z hlediska životního prostředí, a to kvůli změně v seznamu sítě Natura,“ sdělil Sivera s tím, že v roce 2009 byly původní dvě oblasti s chráněnými rostlinami zařazené na seznam poblíž Čebína sloučeny v jednu. Nyní tak tvoří celek o délce několika kilometrů.

„Takto bylo území zapsáno do seznamu. Proto je s ním potřeba jednat opatrně. Se starosty jsme požadovali oponentské posouzení. O záležitosti má rozhodnout krajský úřad,“ řekl Sivera. Tamní úředníci musí zhodnotit, zda trasu silnice posunout dál, a nebo tam zavést opatření, aby se provoz na silnici nedotkl poblíž rostoucích rostlin.

Přetížená a pro řidiče nebezpečná silnice I/43 trápí lidi v obcích, které protíná, už dlouhá léta. Na trase nazývané silnice smrti vyhaslo už mnoho lidských životů. Na neúnosnou situaci upozornili v minulosti například členové Svazku měst a obcí pro výstavbu R43. Ti rušnou silnici zablokovali v Lipůvce. „Nyní necháme ministry, ať se rozkoukají a počkáme, jak budou v záležitosti stavby R43 pokračovat. Jestli to zůstane na mrtvém bodě, poradíme se se starosty dotčených obcí a podnikneme další kroky,“ řekl předseda svazku a zároveň starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek.