Místo řidiče nejmodernější technologie v podobě senzorů, laserů a radarů. Místo klasického spalovacího motoru elektromotor. Po trase je nevede řidič, ale software. Řeč je o autonomních vozidlech. Podle odborníků se v budoucnu stanou nedílnou součástí přepravy lidí ve městech. Jeden takový v současné době vozí zájemce po okolí výstaviště v pražských Holešovicích. Uveze až osm cestujících i se zavazadly. Na jedno nabití odjezdí přes 120 kilometrů.

FutureTech City v Říčanech u Prahy ve čtvrtek 23. června 2022.
VIDEO: Autobus, který si vystačí bez šoféra. Podívejte se, jak vypadá uvnitř

Nové vozidlo vzbudilo mezi návštěvníky Výstaviště Praha obrovský zájem. Za tři dny se s minibusem svezlo přes šest set cestujících. „Je zřejmé, že nové technologie lidi zajímají. Autonomní doprava je další úroveň mobility osob, na kterou se můžeme po masivním rozvoji elektromobility těšit. Maximálně totiž těží z výhod elektrického pohonu a rozšiřuje jeho přednosti o funkci, kdy vozidlo nemusí být ovládané řidičem, ale pohybuje se samo na základě určené trasy na digitální mapě,“ řekl expert na inovační projekty ve společnosti PowerHUB Pavel Chroust.

• Vyzkoušet si jízdu samořiditelným vozidlem je možné až do 5. října, vždy od 13 do 19 hodin.
• Nástupním místem je Bruselská brána na Výstavišti Praha.
• Jízdu je nutné si rezervovat v online rezervačním systému na zajizbudoucnost.powerhub.cz.
• Jízdné je zdarma.

Jízda minibusem je bezpečná. Dokonce víc než v klasickém autobuse. Důvod je prostý – auta využívají umělou inteligenci, navíc desítky senzorů, soustavy speciálních radarů a lidarů, tedy laserových radarů, při jízdě každou sekundu vyhodnocují a reagují na desítky tisíc podnětů.

Ani z případného selhání mít cestující strach nemusí. Na jízdu totiž v kabině dohlíží člověk. „Technologicky jsou autonomní dopravní prostředky připravené pro provoz po běžných komunikacích, ale v České republice zatím musí být na palubě ještě řidič, který jen kontroluje pohyb a v případě nebezpečí je připraven převzít řízení,“ poznamenal Chroust.

Prezentace minibusu je součástí mezinárodního výzkumného projektu LivingLAPT, který si klade za cíl rozvinout udržitelnou autonomní přepravu v různých evropských městech.

„Tyto technologie v dopravě jsou zajímavé nejen s ohledem na její dlouhodobou udržitelnost, ale také z hlediska efektivity. Snižuje emise skleníkových plynů, šetří lidské zdroje a čas, protože takové vozy nepotřebují obslužný personál a pohybují se po aktuálně optimální trase,“ sdělila produktová manažerka PowerHUB Marie Horniecká.

Po okolí Výstaviště v pražských Holešovicích jezdí autonomní mikrobus. Svézt zdarma se mohou všichni zájemci. Stačí si jen zarezervovat termín.Po okolí Výstaviště v pražských Holešovicích jezdí samořiditelný mikrobus. Svézt zdarma se mohou všichni zájemci. Stačí si jen zarezervovat termín.Zdroj: Deník/Miroslav Elsnic

Autobusy řízené počítačem začínají být nasazované i do ostrého provozu. Od poloviny května obsluhují linku ve Skotsku poblíž Edinburghu. Mohou jet až rychlostí 80 kilometrů za hodinu a týdně mají přepravit zhruba deset tisíc cestujících. Projekt potrvá do roku 2025, na lince dlouhé dvaadvacet kilometrů je nasazeno pět strojů.

FutureTech City v Říčanech u Prahy ve čtvrtek 23. června 2022.
Autobus, který nepotřebuje řidiče. Supermoderní MHD dorazilo i do Česka

V budoucnu mohou samořiditelné vozy jezdit i v Praze, a to právě na výstavišti. „Kdo ví, až skončí rekonstrukce Průmyslového paláce, tak si třeba pořídíme nějaké takové či podobné vozítko. Vozili bychom návštěvníky od tramvajové zastávky do spodní části výstaviště. Pro některé lidi už je to trochu daleko,“ dodal člen představenstva společnosti Výstaviště Praha Jan Stanko.