Když v polovině října loňského roku Jablonec nečekaně ochromila sněhová kalamita, měli místní silničáři v pohotovosti jeden stroj. Letos v říjnu jich chtějí mít připravených víc, a to i přesto, že zákon jim ukládá držet pohotovost až od listopadu. „Každý předešlý rok je pro nás v něčem novou zkušeností, a podle toho loňského chceme být na sníh pro jistotu připravení dřív,“ řekl Deníku ředitel Technických služeb Jablonce (TSJ) Milan Nožička.

Kdyby se letos měla opakovat předčasná a nečekaná sněhová smršť, která by znovu přišla dřív než v zákonem stanoveném období zimní sezony, měli by jablonečtí silničáři být okamžitě v terénu v silnějším zastoupení než tomu bylo loni. Už zanedlouho budou v pohotovosti tři sypače s tím, že kdykoliv během půl dne budou silničáři schopní přestrojit na zimu šestici traktorů.

Sůl je na skladě, zbytek se dováží

Ve skladech už mají TSJ přichystané bezmála dva tisíce tun soli, což čítá zásobu na celou zimní sezonu. „Sůl máme kompletní. Nakupujeme ji v létě, protože to vyjde cenově daleko výhodněji. Naopak inertní materiál se teprve průběžně naváží. Na ně jsme museli čekat, protože se nedaly převážet v deštích, aby pak uskladněné nezamrzaly,“ poznamenal Milan Nožička.

Zhruba za dva týdny by podle něj měl být zpracovaný i definitivní plán zimní údržby. Vycházet bude jak z předchozích let, tak z čerstvě zapracovaných poznatků z loňské zimní sezony.

Podobně jsou na tom i v Tanvaldu. Podle vedoucího místních Technických služeb Daniela Doležala mají ve skladech navezenou už polovinu zásob inertního materiálu. Tanvaldští mají na zimní sezonu jeden vůz nachystaný permanentně. „Kdyby nečekaně napadl sníh, rychle přichystáme další traktory,“ podotkl Daniel Doležal.

Říjnová kalamita šokovala všechny

Loňský rok byl pro silničáře výjimečný právě naprosto nečekanou říjnovou sněhovou nadílkou, která vyústila až v kalamitu. Silně sněžit začalo na Jablonecku 15. října v noci. Intenzivní sněžení tehdy krom silničářů a řidičů s letními pneumatikami nadělalo problémy i energetikům a kalamitní stav nakonec musel vyhlásit i ČEZ a kvůli výpadkům elektřiny byly omezené i dodávky tepla.

Následkem intenzivního sněžení, silného větru a padajících stromů nejezdily vlaky a dlouhé hodiny byla zcelo mimo provoz i tramvajová trať mezi Jabloncem a Libercem. Škody, vzniklé při kalamitě, se v Jablonci vyšplhaly na deset milionů korun.