Silničáři už v letošní zimní sezoně vysypali přibližně 27 tisíc tun soli a kolem 13 tisíc tun inertního materiálu.

Na začátku sezony bylo ve skladech stejně jako loni kolem 34 tisíc tun soli. „Sklady průběžně doplňujeme, ale kapacita výroby soli v dolech v Německu nestačí. Produkce je menší než odběr. Mezisklady v Německu jsou prázdné a odběratelé jsou odkázáni na denní výrobu solných dolů,“ řekl provozní ředitel Správy a údržby silnic (SÚS) v Plzeňském kraji Radek Šíma. Tato situace je podle něj způsobená výkyvy počasí především v Německu a v Rakousku. „Pokud se situace nezlepší, budeme muset sůl nahradit jiným posypem,“ dodal Šíma.

Mezi náhradní materiály patří chlorid sodný a chlorid vápenatý a také inertní materiály drť, písek a struska.

LETOŠNÍ ZIMA JE NÁROČNÁ

Rozpočet zimní údržby pro celý Plzeňský kraj je kolem 190 milionů korun. „Vše záleží na klimatických podmínkách, zima ještě zdaleka nekončí. Při porovnání s předchozími zimami je tato zima už teď náročnější a nákladnější. Přesná čísla budeme vědět samozřejmě až někdy v dubnu,“ upřesnil provozní ředitel.

V těchto dnech občas také podle hlavního dispečera SÚS Jaroslava Sádla nastávají problémy s počtem řidičů. „Podstav šoférů sice nemáme, ale ani jich není přebytek. Někteří nemohou pracovat v noci a teď řádí chřipky, takže když někdo vypadne, není snadné ho nahradit,“ sdělil Sádlo. Řidičů je v kraji k dispozici 336. Pracují se 123 sypači, 12 sněhovými frézami a dalšími zařízeními.

Nejvíce kilometrů udržovaných silnic v Plzeňském kraji je v klatovském okrese 1126 km. Tento horský terén je také nejnáročnější na údržbu. V horských oblastech Šumavy údržbu silnic často komplikují špatné povětrnostní podmínky.

KRIZE PŘI NAMRZÁNÍ

Silničáři se potýkají s mnoha komplikacemi. Náročné je provádět údržbu při mrznoucím dešti, kdy při velmi nízkých teplotách povrch okamžitě namrzá. „To se dělo v noci ze čtvrtka na pátek,“ sdělil Šíma.

Řidiči osobních aut i silničáři si stěžují hlavně na řidiče kamionů. „Každý den dojíždím za prací z Plzně do Klatov. Nejhorší jsou kamioňáci, kteří jezdí často rychle, bezohledně, a když je sníh a mráz, zablokují pak silnici, protože uvíznou,“ řekl Jaroslav Mašek.

Kristýna Žítková