Celá silnice první třídy mezi Brnem a Svitavami už podle dopravních expertů kapacitně nedostačuje. Ulehčit jí má výstavba nové kapacitní I/73. Její součástí bude i okružní křižovatka u Sebranic.

Ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala v pondělí prozradil, jak pokračuje příprava této očekávané silnice. Těší se na ni zejména lidé bydlící na trase I/43. Nejblíže výstavbě je několikakilometrový úsek mezi Bořitovem a Svitávkou na Blanensku. Má mít čtyři pruhy.
Ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
O úseku mezi Bořitovem a Svitávkou:
„Máme požádáno o územní rozhodnutí. Předpokládáme, že v průběhu letošního podzimu jej získáme. Nicméně čekáme zase střet s různými spolky a sdruženími na celé trase I/73. Během podzimu začneme projektovat dokumentaci pro stavební povolení. Budeme se snažit co nejvíce úseky posunout."
O termínu zahájení stavby úseku mezi Bořitovem a Svitávkou:
„Z našeho pohledu je rok 2026 pořád stihnutelný. Naše zkušenosti a rozhodovací praxe soudů tomu nahrává."
O jižnější části plánované I/73 blíž k Brnu:
„Tato část strávila dva roky v podrobném projednání technickoekonomické studie včetně posuzování vlivů stavby na životní prostředí. Závěry bychom měli dostat v září nebo v říjnu letošního roku. Navážeme standardním procesem oznámení procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí a projekcí. Máme před sebou minimálně pět šest let. Jižní úsek prochází brněnskou Bystrcí. Myslím si, že všechny spolky nám to budou znepříjemňovat."
O trase silnice I/73:
„Z pohledu trasy jiné varianty nejsou. Jižní část je prakticky celá tunelová. Až na jedno místo tam půjdeme čistě v tunelové variantě. Byť se to možná někomu nezdá a nevěří nám, zásady územního rozvoje i územní plán města Brna k tomu směřují a my se k tomu chystáme. Náš cíl a plán je postavit to."
O dalších úpravách na stávající silnici I/43 na jihu Moravy:
„Z takzvaných bodových závad na I/43 je asi nejblíže stavbě stoupací pruh v Závisti. Na podzim bychom měli mít stavební povolení. Co se týče mimoúrovňového křížení u kuřimské části Podlesí, po čtyřech a půl letech strávených u soudu s místními spolky časový odhad úplně nemáme v ruce. Je tam obrovský střet. Čtyři a půl roku u soudu bylo kvůli zjišťovacímu řízení a posuzování vlivu stavby na životní prostředí."