„Je to příjemná změna, silnice je nová, ale bohužel je velice úzká. Je dokonce minimálně o metr užší než před opravou. Mám obavy z toho, co se bude dít v zimě. Autobusy se tam nemají šanci vejít, problémy budou mít i sněžné pluhy. Šířka je prostě nedostatečná. Když už se to dělalo, je velká škoda, že se to neudělalo pořádně,“ říká starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler.

Podle Špiniera se ještě zvýrazní problémy, se kterými se horská cesta potýkala již před rekonstrukcí. Větší vozy se tam prý již nevejdou.

Ilustrační foto. Výstavba dálnice D35 z Janova do Opatovce, srpen 2023.
Když se nestaví kvůli protestům. Podívejte se, kde v Česku drhne vznik dálnic

„Autobusy, pluhy nebo náklaďáky se dřevem tam měly problémy. Proto jsme předpokládali, že se vozovka alespoň o půl metru rozšíří. Nedokážu si představit, jak to bude v praxi vypadat. To ukáže až zimní provoz. Upozorňovali jsme na to, ale bylo nám řečeno, že je hotový projekt a bude se to dělat podle něj. Bohužel. Navíc těžká auta vozící dřevo budou trhat krajnice,“ dodává Špinler.

Náměstek ředitele Údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Koutník tvrdí, že silnice si zachovala rozměry, které měla před opravou.

„Tuto problematiku také vnímáme, ale mám prověřeno, že silnice není užší než dříve. Projektanti ji nikde nezužovali. Negativní reakce byly už před začátkem stavby. Už tehdy jsme říkali, že ji rozšiřovat nebudeme, ale zároveň, že ji nebudeme ani zužovat. Možná, že se to řidičům jenom zdá. Prohloubili jsme totiž příkopy, které byly původně téměř v úrovni silnice,“ oponuje Koutník.

Řidiči mají smíšené pocity

Řidiči si pochvalují zejména nový povrch silnice, která byla před opravou v žalostném stavu. Část z nich však také vnímá nekomfortní šířku vozovky.

„Je to pěkné, líbí se mi, jak jsou udělané třeba mostky. Osobně mě však zklamalo, že silnici nerozšířili. Ale nejsem projektant, tak nevím, jestli to jde. Rozhodně bych tam nechtěla být na místě řidiče autobusu. Zvláště v zimě, kdy to ještě zúží sníh,“ podotkla Romana Klinská z areálu Šerlišský Mlýn.

Projeďte se po opravené cestě na Šerlich spolu s námi:

Zdroj: Deník/Jana Kotalová

Na projížďku nového úseku silnice z Deštného na Orlické Záhoří se vypravila i Jana z Hradecka. I ona měla z cesty smíšené pocity.

„V některých zatáčkách mi to přišlo až nebezpečné. V noci bych se tam asi bála jet. Jsou tam propadlé okraje a kdyby do toho někdo najel, může tam klidně skončit. Už dříve to tam bylo úzké, ale teď mám dojem, že je to ještě o něco užší. Myslím, že to může být problém,“ uvedla.

Projekt Via Salis na dálnici D4.
Jak konečně postavit chybějící dálnice? Pomoci státu mají soukromí investoři

V současné době je silnice v takzvaném předběžném užívání, rychlost je omezena na 50 kilometrů za hodinu a značky upozorňují, že se tam projíždí stavbou. Rekonstrukci definitivně ukončí až kolaudace v prvním čtvrtletí příštího roku, ale řidiči se omezení zbaví již koncem listopadu. V některých úsecích se potom bude jezdit 70 kilometrů za hodinu, v některých i 90 kilometrů za hodinu.

Stavba stále není dokončena 

Právě ne zcela dokončené dílo může mít podle Jiřího Koutníka vliv na negativní vnímání ze strany řidičů. „Já bych nepředbíhal, dokud nebude stavba hotová. Zatím se tam ještě zpevňují krajnice, dodělávají se zádlažby okrajů, takže to bude vypadat jinak, až to bude definitivně dokončené,“ podotkl náměstek ředitele Údržby silnic Královéhradeckého kraje.

Z cesty na Šerlich.Z cesty na ŠerlichZdroj: Deník/Jana Kotalová

Kritici mají výhrady i k dalším změnám. Poukazují například na hluboké příkopy podél cesty. „Kdo tam spadne, bude potřebovat ke svému vyproštění jeřáb,“ napsal jeden ze čtenářů Deníku. „Hluboké příkopy jsou v poslední době trend, ale může to tam problémy ještě zvýraznit,“ uvedl starosta Špinler.

„Rozumím reakcím, že hluboké příkopy budou znamenat, že tam budou auta zapadat. Ale je to nutné kvůli odvodnění. Na druhou stranu je tam i řada méně hlubokých příkopů,“ vysvětlil Jiří Koutník.

Kompletní rekonstrukce se týká zhruba čtyřkilometrového úseku silnice mezi křižovatkou Šerlich – Zákoutí a parkovištěm v horském sedle pod Šerlichem. Ten je frekventovaným výchozím bodem pro turisty směřující na hřebeny Orlických hor. 

Cesta je jediným vhodným spojením mezi oblíbenými středisky v Deštném v Orlických horách a Orlickém Záhoří. Objížďka přes Solnici, Rychnov nad Kněžnou a Rokytnici v Orlických horách byla pro řidiče nepříjemnou zajížďkou.