Silnice dlouhodobě trpí pod těžkou nákladní technikou, která naváží hlínu na nedalekou motokrosovou trať. „Auta s hlínou tu jezdí od roku 2008 prakticky pořád. Už nevíme, co s tím, na koho se obrátit. Nikomu se to nelíbí. Už jsem zkoušel kontaktovat i inspekci životního prostředí,“ postěžoval si starosta obce Josef Hloužek.

Podle něj tak hrozí, že opravy silnice přijdou vniveč. „Navážení stále neskončilo. Někdy projede pár aut, ale jindy během několika minut klidně třeba patnáct. Pokud to bude pokračovat, mám strach o stav nové silnice,“ vyjádřil další obavu Hloužek.

Silničáři naopak doufají, že taková situace nenastane. „Úpravy, které děláme, mají svojí životnost. Také je na ně poskytnutá záruka. Pokud by však měl provoz pokračovat, budeme to hlídat. Nelze se k tomu otočit zády,“ podotkl vedoucí technicko-správního úseku Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Olejníček.

Motokrosový areál u obce staví firma TML International Corporation v čele s bývalým závodníkem Tomášem Hrdinkou. Ten v minulosti přislíbil uhradit část nákladů na opravu. „Zatím se tak nestalo a nikdo ani nevěří, že se tak stane. Náklady na opravu jsou podle smlouvy deset a čtvrt milionu korun včetně daně z přidané hodnoty,“ poznamenal Olejníček.

Zástupce investora zprávu víceméně potvrdil. „Nabídli jsme, že přispějeme, ale ani nevím, proč jsme se nedohodli,“ prohlásil Hrdinka.

Hlína, kterou teď firma naváží, má sloužit k rozšíření areálu. „V areálu už jedna písková motokrosová dráha funguje. Pan Hrdinka chtěl postavit ještě hliněnou dráhu. Od toho však upouští s tím, že mu prý písková trať stačí. Teď prý dělá protihlukový val,“ uvedl vážanský starosta.

Val u dráhy nyní skutečně vzniká, stavbu ale provázejí problémy. „Na protihlukovém valu jeho část sjela, musíme to dát dohromady, takže si to vyžádá další navážku,“ řekl Hrdinka.

Kromě hlíny však auta vozí na stavbu i stavební suť. „Zdůvodnil to potřebou zpevnit příjezdové cesty. Nám to ale spíš připadá, že tam z toho dělá skládku sutě. Samozřejmě tam nevozí komunální odpad, takže životnímu prostředí to neškodí. Vypadá to ale, že mu jde víc o zisk z navážky, který měl původně investovat do dráhy,“ podotkl Hloužek.

Množství hlíny navezené na pole u Vážan nad Litavou už zvedlo okolní terén téměř o dvacet metrů. „Zastavit to ale jen tak nepůjde. Investor má stavební povolení na terénní úpravy, ve kterých není mocnost navážky stanovená. Proto ho ani nelze nijak omezit, vždy se prokáže platným stavebním povolením,“ posteskl si starosta.

Jak dlouho ještě nebudou mít lidé v obci klid, není jasné. „Kdy to skončí, ani kolik materiálu je třeba ještě dovézt, nevím. Přesná čísla u sebe nemám. Na stavbách je útrum,“ podotkl Hrdinka.

V obci tak cítí velkou bezradnost. „Nepomůže ani zákaz. Nejvyšší správní soud před dvěma roky podobné omezení tonáže zrušil jako šikanování,“ dodal starosta.