Čtvrteční ranní kolony aut ve směru do centra Českého Krumlova, doprava odkloněná od kruhového objezdu U Trojice směrem na Vyšehrad a to vše v kombinaci s namrzlou vozovkou v některých ulicích u Vyšehradu opět ukázaly na jednu z Achillových pat dopravy ve městě – na stále nedořešený skalní masiv nad ulicí Pod Kamenem.

Tentokrát za dopravními komplikacemi stály úpravy betonových delta bloků pod skálou, tedy plánovaná akce. Ale co když bude příště na vině nějaký ulomený kus skály?

Podle dlouhodobých ujišťování jak radnice, tak dodavatelské firmy či Ředitelství silnic a dálnic měla být sanace nebezpečného skalního masivu hotova do konce letošního roku, tedy za tři týdny. V posledních dvou měsících nebylo ale na svahu vidět žádné horolezce a v dohledu ani žádnou techniku. Proč práce stojí?

„Přerušili jsme je z několika důvodů. Mimo jiné proto, že nám Ředitelství silnic a dálnic neproplatilo faktury za odvedenou práci,“ uvedl ve čtvrtek Zdeněk Pejša, předseda představenstva odborné dodavatelské firmy, která sanaci zajišťuje.

Zároveň ale ujistil, že takto byly platby pozastaveny na prakticky všech stavbách souvisejících s ŘSD v celé republice. „Nakonec Ředitelství silnic a dálnic vyřešilo nějaké své interní změny a problémy a peníze poslalo, ale práce nyní stojí kvůli nedokončeným jednáním mezi městem a ŘSD,“ doplnil Zdeněk Pejša.

To potvrdil už před několika týdny a včera opětovně zas Jaroslav Krasl z českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic. V principu se opakuje stále stejný problém posledních měsíců. Ředitelství podle názoru svých právníků nemůže investovat do soukromého majetku.

Český Krumlov sice má s vlastníky jednotlivých pozemků na skále uzavřené smlouvy o smlouvách budoucích kupních, ale ty nejsou podle Krasla dostatečnou zárukou, že po dokončení stavby Český Krumlov skutečně skálu převezme do svého vlastnictví. „V pátek budeme s městem jednat,“ doplnil ve čtvrtek Jaroslav Krasl.

„Akce ale běží a určitě bude dokončena, Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo její další financování a současný stav považuji spíše za úřednické marginálie, nežli za stavební problém,“ ujistil ve čtvrtek Zdeněk Pejša, byť s tím, že do letošního Silvestra stavba hotova nebude. Nejpravděpodobnější termín je konec června příštího roku.

Představitelé města se už několikrát bránili, že pouze plní vůli zastupitelstva, které už dříve odsouhlasilo převod pozemků skály do vlastnictví města až po ukončení sanace. Ovšem zastupitelstvo se mezi tím vyměnilo a určitý strach z přílišných nákladů na další zabezpečení skály v následujících desetiletích dnes sice nikdo z politiků oficiálně nepotvrdí, ale logicky může být. Jak se tedy věc bude vyvíjet dál, to ukáží až další dny a nejspíše i právní rozbory smluv.

Podle Pejšy jsou ale obavy města zbytečné. „Životnost systému, kterým skálu zabezpečujeme, je minimálně padesát let. Některé z těchto prvků mají garantovanou životnost dokonce sto let,“ řekl ve čtvrtek.

Pokud by podle něj ale některé kameny přece jen tu a tam popadaly, zadrží je záchytný systém a jeho vyčištění může stát ročně maximálně jen několik desítek tisíc korun. „Není to Děčín, který musí ročně do zabezpečení skal investovat patnáct milionů korun,“ shrnul Pejša.